كاردوك
مشاوره كسب و كار كاريابي كاردوك

 

 

معرفي محصول | طرح توليد اسانس هاي مصرفي در توليد سيگار

هر نخ سيگار داراي چهار جزء اصلي شامل توتون، كاغذ و اسانس و مواد نگهداره، چسب و فيلتر مي باشد.

اسانس ها يا روغن هاي فرار كه از پمواد موثر گياهان هستند، در واقع شامل مخلوط پيچيده اي از مواد شيميايي آلي مثل ترپينوئيدها، آلدئيدها، الكل ها، استرها، ستنها و … هستند. اسانس ها نوعي تركيبات فرار مي باشند كه در نتيجه تقطير مواد فرار موجود در بخش هاي مختلف گياهان تازه يا خشك همراه با بخار آب به دست مي آيند.

وزن مخصوص اسانس ها غالبا كمتر از آب است؛ تركيبات اسانس ها به خصوص زماني كه تازه هستند، بيرنگ مي باشد اما با گذشت زمان و در اثر تركيب شدن با اكسيژن موجود در هوا و اصطلاحا اكسيد شدن، تغيير رنگ مي دهند و تيره تر مي شوند.

در حالت كلي اسانس ها به طور كامل در الكل ها حل مي شوند؛ اين در حالي است كه با آب غير قابل اختلاط هستند. اما زماني كه در مجاورت با آب قرار مي گيرند، ممكن است به ميزان كمي در آن حل شوند، به همين دليل آب بوي اسانس ها را به خود مي گيرد.

طعم اسانس ها با يكديگر تفاوت دارد؛ اين در حالي است كه اسانس ها داراي خصوصيات مشترك بسياري هستند و عمدتا از نوع ترپينوئيدهايي مي باشند كه قابل تقطير هستند. اين ماده فرار لكه ثابتي از خود را بر روي كاغذ به جا نمي گذارد و بر خلاف ويژگي روغن هاي ثابت، با قليايي ها صابوني نمي گردد.

انواع اسانس ها داراي طعم هاي گس، ملايم، سوازننده، تلخ و شيرين هستند و در سه دسته طبيعي، مشابه طبيعي و مصنوعي قرار مي گيرند.

  1. اسانس هاي طبيعي و تركيبات وابسته به اين اسانس ها شامل اولئورزين، گام رزين، اولئوگام رزين و … فرآورده هايي مي باشند كه از مواد خام گياهي معطر و به واسطه يكي از روش هاي تقطير آب، بخار، آب و بخار و … ايجاد مي شوند. اسانس هاي طبيعي از طريق روش هاي ديگري شامل فشردن بخش بيروني مركبات، استخراج و يا حلال نيز توليد مي گردند.
  2. اسانس هاي مشابه طبيعي، فرآورده هايي هستند كه در نتيجه تركيب مواد اوليه معطر هستند و از نظر بو كاملا بويي مشابه با اسانس هاي طبيعي دارند.
  3. اسانس هاي مصنوعي فرآورده هايي هستند از مواد شيميايي آلي مشابه اسانس هاي طبيعي تهيه مي شوند و از همين رو داراي بويي مشابه با اسانس هاي طبيعي هستند.

در توليد سيگار هاي اسانس دار از مانتول كه در واقع نوع اسانس نعنا است، استفاده مي شود؛ در واقع واحد هاي توليدي مختلف به ندرت از اسانس هاي ديگر به جز مانتول استفاده مي كنند.

كد آيسيك محصول | طرح توليد اسانس هاي مصرفي در توليد سيگار

بر اساس سيستم طبقه بندي وزارت صنايع و معادن، كد آيسيك مرتبط با طرح توليد اسانس هاي مصرفي در توليد سيگار، كدهاي زير مي باشد.

  • كد آيسيك مانتول (نوعي اسانس نعنا) : كد 24291413
  • كد آيسيك اسانس مصنوعي : كد 24291412
  • كد آيسيك انواع اسانس هاي شيميايي : كد 24291410
  • كد آيسيك اسانس ميوه : كد 15491420

شرايط واردات

بر اساس اطلاعات درج شده در كتاب آمار صادرات و واردات گمرك جمهوري اسلامي ايران، منعي در جهت واردات محصول مورد بررسي در طرح توليد اسانس هاي مصرفي در توليد سيگار وجود ندارد و افراد مي توانند با پرداخت چهار درصد حقوق گمركي به ازاي هر يك كيلوگرم، اقدام به واردات اين محصول نمايند.

توضيح موارد مصرف و كاربرد

اسانس ها در واقع به عنوان طعم دهنده و معطر كننده در توليد سيگارها به كار مي روند. اسانس هاي مورد بررسي در طرح توليد اسانس هاي مصرفي در توليد سيگار در زمينه توليد انواع سيگار ها كاربرد دارند و منجر به خنك شدن سيگار و همينطور ايجاد بوي مطبوع در آن مي شوند.

نوعي از اسانس هاي به كار رفته در توليد انواع سيگار، مانتول است كه در خود توتون سيگار استفاده مي شود؛ جالب است بدانيد كه به منظور افزايش تاثير اسانس در سيگار، از آن بر روي كاغذ و فيلتر سيگار نيز استفاده مي گردد.

بررسي كالاهاي جايگزيني و تجزيه و تحليل اثرات آن بر مصرف محصول

اسانس مورد بررسي در طرح توليد اسانس هاي مصرفي در توليد سيگار، اسانس طبيعي است؛ از همين رو مي توان از اسانس هاي شيميايي به عنوان يك كالاي جايگزين براي آن استفاده كرد.

اما نكته اي كه وجود دارد، اين است كه سيگارها به خودي خود براي سلامتي انسان مضر هستند؛ حال استفاده از اسانس هاي شيميايي در آن نيز مي تواند اثرات نامطلوب تري را به همراه داشته باشد.

به همين دليل نمي توان محصولي را به عنوان جايگزين اسانس هاي طبيعي سيگار معرفي كرد كه داراي خواص مشابه باشد. البته لازم به ذكر است كه حتي اسانس هاي طبيهي نيز سيگار را به محصولي زيانبارتر تبديل مي كنند و به مراتب اثرات منفي آن را بيشتر مي كنند. به همين دليل كشيدن سيگارهاي طعم دار از سيگارهاي معمولي خطرناك تر است. به نظر مي رسد سيگارهاي مانتول دار خنك تر هستند، اما واقعيت اين است كه اعتياد بيشتري را ايجاد مي كنند.

اهميت استراتژيكي كالا در دنياي امروز

در ابتدا بايد اشاره كنيم كه كالاهاي استراتژيك به كالاهايي گفته مي شود كه عدم تامين و توزيع آن در كشور، مشكلات سياسي، اقتصادي و … ايجاد كند و كشور را وارد يك بحران نمايد.

از همين رو اگر بخواهيم به اهميت استراتژيكي محصول مورد بررسي در طرح توليد اسانس هاي مصرفي در توليد سيگار اشاره كنيم، بايد بگوييم كه عدم توليد اسانس هاي توتون و تنباكو در داخل كشور، با مشكلات سياسي و اقتصادي شديدي همراه نيست به همين دليل يك كالاي استراتژيك محسوب نمي شود.

كشورهاي عمده توليد كننده و مصرف كننده محصول

از كشورهاي عمده توليد كننده اسانس هاي مورد استفاده در سيگار، مي توان به كشورهاي آمريكا، آلمان، انگلستان، مالزي، هند و چين اشاره كرد.

بازار هدف توليد كنندگان اسانس هاي مورد استفاده در توليد سيگار، كارخانجات فعال در اين زمينه هستند. با توجه به اين موضوع مصرف كنندگان عمده اين محصول نيز كشورهاي آمريكا و كشورهاي اروپايي مي باشند.

شرايط صادرات | طرح توليد اسانس هاي مصرفي در توليد سيگار

در حال حاضر، انواع اسانس هاي مورد استفاده در توليد سيگار به صورت وارداتي هستند؛ به همين دليل الويت اول توليد اين محصول براي مصارف داخل كشور است و پس از رفع نياز داخلي مي توان در قدم هاي بعدي اقدام به صادرات آن نمود.

در حال حاضر صادرات محصول مورد بررسي در طرح توليد اسانس هاي مصرفي در توليد سيگار انجام نمي شود و قوانين حاكم بر صادرات كالا براي صادرات اين محصول معتبر است.

مواد اوليه مورد نياز در طرح توليد اسانس هاي مصرفي در توليد سيگار

مواد اوليه مورد نياز براي توليد اسانس هاي مورد استفاده در توليد سيگار، از طريق منابع داخلي قابل تامين مي باشد؛ حتي در غير اينصورت نيز مي توان آن ها را از منابع خارجي و از طريق واردات تامين كرد. چراكه حتي با وجود واردات مواد اوليه نيز، اين طرح داراي توجيه اقتصادي است.

دانش فني و فرآيند توليد

براي استخراج اسانس ها روش هاي مختلفي مورد استفاده قرار مي گيرد كه در ادامه به آن ها اشاره كرده ايم :

  • تقطير با آب (Distillation Water)
  • تقطير با آب و بخار (Distillation Steam-Water)
  • تقطير با بخار (Distillation Steam)
  • تقطير استخراجي (Distillation Extractive)
  • روش فشار سرد (Pressing Cold)
  • استخراج به كمك حلال (Extraction Solvent)
  • استخراج فوق بحراني (Extraction Supercritical)
  • استخراج با استفاده از غشاء (Membrane)

لازم به ذكر است كه در روش هايي كه استخراج اسانس ها به وسيله تقطير انجام مي شود، خشك كردن گياه منجر به بازدهي بالاتري مي شود. با اينكه طي فرآيند خشك كردن، مقداري از روغن گياه از دست مي رود، اما بازدهي استخراج افزايش پيدا مي كند. خشك كردن گياه نيز به روش هاي مختلفي شامل موارد زير انجام مي شود :

  • خشك كردن با جريان هوا (Drying-Air)
  • خشك كردن در زير نور خورشيد (Drying-Sun)
  • خشك كردن در گرم كن (Drying-Oven)

اين روش ها داراي تفاوت هايي با يكديگر هستند، به طوري كه خشك كردن در زير نور خورشيد تا 50 درصد از روغن موجود در گياه را از بين مي برد؛ اين در حالي است كه خشك كردن به دور از نور خورشيد اين اتلاف را به حداقل مي رساند.

محصولاتي كه براي گرفتن اسانس هاي آن ها خشك مي شوند، در اولين وقت به واحد تقطير جهت استخراج روغن منتقل مي شوند؛ در صورتي كه نياز باشد محصولات خشك شده مدتي در انبار نگهداري شوند، لازم است به دور از نور خورشيد و در جاي خشك نگهداري گردند كه رطوبت به آن ها راهي نداشته باشد.

پيش از انتقال به واحد تقطير، مي توان اين مواد اوليه را خرد كرد كه اين عمل نيز منجر به اتلاف روغن مي شود اما به طور كلي بازدهي اسانس گيري را افزايش مي دهد. لازم است در نظر داشته باشيد كه در فرآيند خشك كردن مواد گياهي، دماي گياه نبايد خيلي بالا برود، چراكه منجر به تخريب ساختار اسانس مي شود؛ از طرفي ديگر نيز نبايد داراي رطوبت بيش از اندازه باشد.

در جهت استخراج اسانس از مواد گياهي، استخراج به روش تقطير به صورت عمده كاربرد و كارايي دارد و در مرحله اول امكان استخراج به روش تقطير بررسي مي شود و در صورتي كه اين روش عملي نباشد، از ديگر روش هاي استخراج استفاده مي گردد.

تقطير به وسيله آب

از ساده ترين و ارزان ترين روش ها براي اسانس گيري، تقطير به وسيله آب مي باشد. در اين روش ابتدا مواد را در آب غوطه ور مي كنند و سپس آن را مي جوشانند. بخار آب همراه با بخار روغن از ديگ خارج مي شود و طي فرآيندي كه در كندانسور اتفاق مي افتد به مايع تبديل مي شود و در نهايت نيز در جداكننده مكانيكي اين دو مايع از يكديگر جدا مي شوند.

مواد گياهي در طول فرآيند استخراج، حتما بايد در آب غوطه ور باشند؛ بنابراين لازم است به صورت مداوم آب تبخير شده جايگزين گردد. به طور كلي از اين روش براي استخراج روغن از گل ها و پودرها استفاده مي شود.

دماي تقطير در اين روش، 100 درجه سانتي گراد مي باشد؛ از معايب اين روش اين است كه مواد گياهي و اسانس هاي روغني ممكن است در طول فرآيند با ديواره ديگ برخورد كنند كه داراي دمايي بالاتر از 100 درجه سانتي گراد است. اين موضوع منجر به اكسيد شدن اسانس ها يا هيدروليز شدن استرهاي همراه اسانس و همينطور تخريب ساختار مولكولي روغن هاي مجاور ديواره مي شود. دماي جوش اسانس هاي روغني دمايي بين 150 الي 300 درجه سانتي گراد مي باشد.

زمان تقطير وابسته به مواد حاوي روغن و خواص اسانس استخراج شده است؛ اما معمولا يك بازه زماني سه ساعته مي باشد. در صورتي كه اين مدت زمان كمي افزايش پيدا كند و طولاني تر شود، درصد توليد كمي افزايش پيدا مي كند اما ساختار مولكولي اسانس ها تخريب مي شود و اكسيد مي گردند.

ميزان بازدهي اين روش وابسته به حلاليت آب مي باشد و ممكن است به علت هيدروليز شدن استرها در مجاورت ديواره، محصول نهايي عاري از هر گونه استر باشد. از ديگر معايب اين روش، انحلال اسانس ها در آب مي شود كه همين موضوع منجر به از بين رفتن مقداري از اسانس ها مي شود كه فرآيند جداسازي آن ها از آب كمي سخت است. به طور كلي واحد تقطير داراي سه قسمت به شرح موارد زير است :

  • تانك يا محفظه : مواد اوليه در داخل تانك قرار داده مي شوند و سپس آب داخل تانك به وسيله يك منبع مستقيم گرم مي شود تا آب بجوشد. آبي كه بخار مي شود، لازم است به طور مداوم جايگزين شود تا مواد اوليه براي هميشه در داخل آب غوطه ور باشند. بهتر است كه اين تانك ها از جنس شيشه و يا آهن زنگ نزن باشند. هر چند مي توان از مس قلع اندود نيز استفاده كرد. در بالاي اين تانك لوله هايي وجود دارد كه بخار آب را به سمت كندانسور هدايت مي كند.
  • كندانسور : سرعت توليد اسانس ها وابسته به عملكرد كندانسور است. در صورتي كه كندانسور مصرفي كوچك باشد، سرعت توليد كم مي شود. به طور كلي ساختار كندانسور اينگونه است كه داراي لوله هايي است كه در محفظه آب سرد قرار دارد و اينگونه جريان آب سرد منجر به خنك شدن بخار دريافتي از مرحله قبل مي شود.
  • جدا كننده : وظيفه اين بخش جدا كردن آب و روغن مي باشد. در صورتي كه مخلوط حاصله كمي استراحت كند، دو فاز روغن و آب آن از يكديگر جدا مي شوند و بر روي يكديگر قرار مي گيرند. جدا كننده وظيفه جداسازي اين دو فاز از يكديگر را بر عهده دارد.

تقطير با بخار و آب

روش تقطير با بخار و آب نيز همانند تقطير توسط آب مي باشد با اين تفاوت كه مواد در داخل آب غوطه ور نمي شوند و در بالاي آبي كه در حال جوشيدن است، قرار مي گيرند.

اين روش نسبت به روش قبلي گران تر است، چراكه خارج كردن روغن از برگ ها بهتر و به صرفه تر است. در تقطير با بخار و آب نيازي به خرد كردن مواد نيست و دماي تقطير در حدود 100 درجه سانتي گراد و فشار اتمسفريك است. طي تقطير با بخار و آب، روغن ها كمتر تخريب مي شوند و اتلاف اسانس با انحلال در آب به حداقل مي رسد.

از معايب اين روش نيز اين است كه شرايط عملياتي محدود است و نمي توان دما و يا فشار را تغيير داد و به دليل اينكه بخار هميشه اشباع است، داراي قدرت استخراج كمي مي باشد.

تقطير با بخار آب | طرح توليد اسانس هاي مصرفي در توليد سيگار

تقطير با بخار آب مشابه روش تقطير با آب و بخار مي باشد؛ با اين تفاوت كه در اين روش بخار آب در بويلر هاي جداگانه اي تهيه مي شود و از قسمت پايين وارد تانك مي شود. طي اين روش دما و فشار بر اساس روغن استخراجي تنظيم مي شود.

تقطير با بخار آب داراي بازدهي بالاتري است اما نسبت به روش هاي قبلي گران تر مي باشد و جهت استخراج روغن هايي با دماي جوش بالا مناسب است.

لازم است اشاره كنيم كه تفاوت سه روش گفته شده در چگونگي بخار ورودي و شرايط استخراج مي باشد كه به منظور بهبود شرايط و بازدهي استخراج، دچار تغييراتي شده است.

استخراجي تقطير

در روش استخراجي تقطير، مشابه با تقطير با بخار آب عمل مي شود؛ به طوري كه بخار آب از بستر گياهي عبور مي كند و اينگونه اسانس استخراج مي گردد و وارد كندانسور مي شود.

در نهايت آب و اسانس خروجي از كندانسور وارد ستون تقطير استخراجي مي شود و اينگونه اسانس از آب جدا مي گردد. در صورتي كه اسانس به دما حساس باشد و نتوان براي استخراج آن از تقطير استفاده كرد، از روش استخراج به كمك حلال استفاده مي گردد.

استخراج به كمك حلال

از ديگر روش هاي متداول براي استخراج اسانس ها، استخراج به كمك حلال است كه بيشتر براي استخراج گياهان دارويي كارايي دارد.

فيلتر كردن

پس از اينكه به واسطه آب داغ، اسانس استخراج شود، در مرحله بعدي با استفاده از فيلتر كردن مخلوط، مي توان روغن جمع آوري شده را جدا كرد. به طوري كه از فيلترهايي از جنس كتان استفاده مي شود و آب در كتان نفوذ مي كند و اينگونه از روغن جدا مي شود.

پرس كردن

معمولا براي استخراج اسانس هاي مركبات از روش پرس كردن استفاده مي شود؛ اينگونه كه پوست ميوه مركبات را در ميان دو صفحه قرار داده و فشرده مي كنند.

بر روي يكي از اين دو صفحه، اسفنج و يا ابري نصب شده است كه اسانس هاي خارج شده را جذب مي كند كه با فشردن آن، اسانس هاي را جمع آوري مي كنند. در اين روش اسانس توليد شده از خلوص و كيفيت بالايي برخوردار است.

ماشين آلات و تجهيزات مورد نياز | طرح توليد اسانس هاي مصرفي در توليد سيگار

در خط توليد انواع اسانس ها براي توليد سيگار به برخي ماشين آلات و تجهيزات به شرح موارد زير نياز است :

  • سيستم سرمايش
  • سانتريفيوژ سنگين با دور RPM 1200
  • راكتور همزندار براي واكنش
  • خشك كن داراي ترموستات براي كنترل دما
  • فيلتر خلاء
  • مخازن نگهداري موادي شامل آب تصفيه شده، محصول و …
  • تجهيزات واحد يوتيليتي
  • دستگاه هاي بسته بندي محصول
  • تجهيزات آزمايشگاهي

خدمات قابل ارايه كاردوك به طرح‌ها و واحدهاي توليد كننده

براي تهيه طرح توجيهي در زمينه هاي مختلف مي توانيد با كارشناسان تماس بگيريد. از جمله خدمات مركز مشاوره كسب و كار كاردوك مي توان به موارد زير اشاره داشت :

  • ارائه خدمات در انتخاب ماشين آلات، تاسيسات عمومي و طراحي سايت پلان
  • تامين نيروي انساني نصب و راه اندازي ماشين آلات و تاسيات عمومي طرح توليد
  • مشاوره فرمولاسيون مواد اوليه
  • مشاوره اصلاح تكنواوژي، نوسازي و بازسازي واحدهاي قديمي
  • مشاوره صادرات محصول با كيفيت به  كشورهاي ديگر
  • تهيه طرح توجيهي و امكان سنجي طرح با استفاده از نرم افزار اختصاصي  توسط متخصصين كارآمد مهندسي
  • ثبت نام در سامانه بهين ياب و سامانه مختلف

براي دريافت مشاوره از متخصصان مركز مشاوره كسب و كار و كاريابي كاردوك جهت نوشتن طرح توجيهي مي توانيد با شماره 02166418908 تماس بگيريد.

 

 

 

منبع: طرح توليد اسانس هاي مصرفي در توليد سيگار

امتیاز:
بازدید:
[ ۲۴ مهر ۱۴۰۱ ] [ ۰۷:۳۱:۲۸ ] [ كاردوك ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 5
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی