كاردوك
مشاوره كسب و كار كاريابي كاردوك

 

 

معرفي محصول | طرح توليد اسانس هاي گياهي

از گروه هاي مواد موثره گياهان، اسانس ها هستند كه از نظر تركيب شيميايي، همگن نيستند و به صورت تركيب هاي مختلفي مشاهده مي شوند. اما به صورت كلي اسانس ها از گروه شيميايي موسوم به ترپن ها مي باشند و منشاء ترپني دارند.

اسانس ها به دليل تركيبابي كه از آن برخوردار هستند، داراي بو و مزه تندي مي باشند و وزن مخصوص آن ها كمتر از آب است. از اسانس ها به عنوان روغن هاي فرار و يا روغن هاي خاص نيز ياد مي شود.

اسانس ها در سلول ها و كرك هاي ترشحي منفرد و يا مجتمع، غده هاي ترشحي، مجاري ترشحي در قسمت هاي سطحي و دروني اندام هاي مختلف برگ ها، ميوه ها، جوانه ها و شاخه هاي گياهان يافت مي شوند. ممكن است اسانس ها در يك قسمت گياه متمركز باشند و يا در قسمت هاي مختلف آن پراكنده شده باشند؛ اسانس خارج شده از بخش هاي مختلف يك گياه از نظر كميت و كيفيت با يكديگر متفاوت است. به عنوان مثال اسانس هايي كه از گل هاي نارنج تلخ خارج مي شوند در مقايسه با اسانس هاي استخراج شده از پوست و ميوه اين گياه، داراي كيفيت بالاتري هستند.

از مهم ترين مسائل در زمينه توليد اسانس ها اين است كه در مورد گياهان دارويي تحقيق و مطالعه كافي انجام شود تا از اسانس هاي موجود در اندام هاي مختلف يك گياه آگاه شوند و آن ها را بر اساس كيفيت و كميت مقايسه كنند تا در نهايت عملكرد بهتري در توليد اسانس ها داشته باشند.

اسانس ها در واقع قطرات كروي و گلبول مانندي هستند كه در داخل گياهان قرار دارند. از ميان 250000 گونه گياهي كه شناخته شده است، تنها 2000 گونه از آن ها حاوي اسانس هستند. اما مهم ترين گياهان دارويي حاوي اسانس شامل نعناع، سراب، مورد، گشنيز، كاسني، سرو و … هستند.

از مهم ترين خانواده هاي گياهي كه تهيه اسانس از آن ها داراي توجيه اقتصادي است، مي توان به رزاسه (گل سرخ)، كمپوزيته (همانند ماتريكاريا)، لابياته (نعناع)، مير تاسه (اكاليپتوس)، پيانه (كاج)، روتاسه (نارنج) و جتريان (رازيانه و ريره) اشاره كرد.

خواص فيزيكي و شيميايي اسانس ها

اسانس ها مواد فراري مي باشند كه در حلال هاي آلي و الكل حل مي شوند. زماني كه اسانس ها تازه باشند، موادي بيرنگ هستند و از نظر ظاهري شباهتي به مواد روغني ندارند.

اسانس ها از خانواده ترپن ها، سزكويي ترپن ها، الكل ها، آلدئيدها، استرها، فنل ها، اترها و پراكسيد ها به شمار مي روند. اين مواد موجود در تركيب اسانس ها از رشد باكتري ها ممانعت مي كنند و داراي خاصيت ضد تورم، ضد درد، آرام بخش، ضد نفخ، اشتها آور و خلط آور هستند.

به طور كلي اسانس ها با آب غير قابل اختلاط هستند و فقط در دسته معيني از حلال هاي آلي حل مي شوند. اسانس ها در زمان توليد موادي بي رنگ هستند اما به مرور زمان و به علت اكسيداسيون، كمي تيره رنگ مي شوند. با اينكه اسانس ها با نام روغن نيز شناخته مي شوند، اما داراي تركيب استرهاي گليسرول اسيدهاي چرب نيستند؛ از همين رو بر روي كاغذ لكه هاي روغني را ايحاد نمي كنند و به وسيله قليا نيز صابوني نمي شوند.

كد آيسيك محصول | طرح توليد اسانس هاي گياهي

بر اساس سيستم طبقه بندي وزارت صنايع و معادن، كد آيسيك مرتبط با طرح توليد اسانس هاي گياهي، كد هاي زير مي باشد.

  • كد آيسيك انواع اسانس و ساير افزودني هاي مواد غذايي : كد 1549141
  • كد آيسيك محصول (بسته بندي اسانس) : كد 1549146

موارد مصرف و كاربرد محصول

اسانس ها پس از استخراج شدن از گياهان مختلف، به عنوان طعم دهنده و معطر كننده در تهيه انواع غذاها و داروهاي مورد استفاده قرار مي گيرد.

اسانس ها در صنايع آرايشي نيز كاربرد دارند، به طوري كه از آن ها جهت توليد عطرها، اسپري هاي خوشبو كننده و … استفاده مي شود. از كاربردهاي اسانس ها در صنايع بهداشتي نيز مي توان به استفاده از آن ها در توليد معطر كننده هاي صابون، خمير دندان و … اشاره كرد.

جالب است بدانيد كه اسانس ها در موميايي كردن اجساد نيز كارايي دارند؛ همينطور يكي از مهم ترين كاربردهاي اسانس ها به دليل برخورداري آن ها از خاصيت درمان كنندگي است.

كالاهاي جايگزين و تجزيه و تحليل اثرات آن بر مصرف محصول

براي معرفي محصول جايگزين براي گياهان دارويي، مي توان به سراغ طيف گسترده اي از داروهاي شيميايي و مواد شيميايي كه به واسطه سنتز مواد شيميايي به دست مي آيند، رفت.

حجم زيادي از توليدات دارويي، شامل داروهاي شيميايي است اما به دليل عوارض جانبي بي شماري كه دارد، افراد ترجيح مي دهند به سراغ استفاده از داروهاي گياهي بروند. از سويي ديگر موثر بودن داروهاي گياهي در سلامتي انسان و در درمان برخي بيماري ها اثبات شده است، استفاده از آن ها به عنوان جايگزيني براي داروهاي شيميايي كارايي دارد.

از سويي ديگر مواد شيميايي خوشبو كننده هم كه به واسطه فرآيند هاي شيميايي توليد مي شوند، به دليل برخي محدوديت هاي بهداشتي و عوارض جانبي، با اسانس هاي گياهي جايگزين مي گردند.

اهميت استراتژيكي كالا در دنياي امروز | طرح توليد اسانس هاي گياهي

استفاده از داروهاي گياهي داراي روندي رو به رشد است و امروزه به عنوان يك جايگزين براي داروهاي شيميايي مورد استفاده قرار مي گيرند. به همين دليل توليد اسانس هاي گياهي از اهميت ويژه اي برخوردار است و به دليل تقاضاي بالا، داراي سود آوري بالايي است. از سويي ديگر اين اسانس ها به دليل خاصيت خوشبو كنندگي كه دارند، از اين جهت نيز از بازار خوبي برخوردار هستند.

كشورهاي عمده توليد كننده و مصرف كننده محصول

امروزه از اسانس ها به طور گسترده اي استفاده مي شود و كاربردهاي مختلفي دارند، به همين دليل در كشورهاي بسياري توليد و استفاده مي شوند. از مهم ترين كشورهاي عمده مصرف كننده اسانس ها مي توان به كشورهاي امارات متحده عربي، كويت، عربستان سعودي، عراق، بحرين، قطر، عمان، آلمان، آمريكا، تايوان، انگستان، هلند، الجزاير و آذربايجان اشاره كرد.

توليد اسانس ها از گياهان دارويي و صادرات آن ها به كشورهاي همسايه انجام مي شود. از همين رو كشورهاي مصرف كننده عمده بازار ايران، كشورهاي همسايه و حاشيه خليج فارس هستند.

از كشورهاي عمده توليد كننده اسانس ها از گياهان دارويي نيز كشورهاي امارات متحده عربي، آلمان، سوئيس، سنگاپور، مالزي، انگليس، فرانسه، هلند و چين مي باشند. البته لازم به ذكر است كه كشور آمريكا نيز از بزرگ ترين كشورهاي توليد كننده عمده اين محصول مي باشد اما در قسمت فوق، به كشورهايي اشاره كرديم كه مبادلات اقتصادي بيشتري با كشور ايران دارند.

مواد اوليه مورد نياز

بهينه ترين روش توليد اسانس هاي گياهي، استفاده از روش تقطير با آب است. بنابراين اولين مواد اوليه مورد نياز در اين طرح آب مي باشد كه لازم است فاقد املاح مضر براي اسانس باشد و به صورت تصفيه شده تهيه گردد.

براي توليد اسانس هاي مختلف از گياه هاي متفاوتي نيز استفاده مي شود؛ از برخي از مهم ترين گياهان دارويي كه در توليد انواع اسانس كارايي دارند، مي توان به آويشن، اترج، اسطوخودوس، بابونه، بادرنجبويه، برگ چنار، برگ زيتون، برگ گردو، بومادران، بهار نارنج، بيد، بيدمشك، پونه، خارشتر، خارخاسك، دارچين، رازيانه، زنيان، زيره، سنبل الطيب، سير، شاطره، شنبليله، شويد، شيرين بيان، طارونه، كاسني، كاكوتي، كيالك، گلاب، گاوزبان، گزنه، مخلصه، نعناء، نسترن، هل، يونچه و … اشاره كرد.

براي توليد اسانس هاي مختلف از قسمت هاي مختلف يك گياه استفاده مي شود به طوري كه ممكن است در موارد نامبرده به ريشه و يا برگ آن نياز باشد.

دانش فني و فرآيند توليد

براي توليد اسانس ها از روش هاي مختلفي استفاده مي شود كه از متداول ترين آن ها مي توان به روش هاي زير اشاره كرد :

  • تقطير با آب
  • تقطير با آب و بخار
  • تقطير با بخار
  • تقطير استخراجي
  • روش فشار سرد
  • استخراج به كمك حلال
  • استخراح فوق بحراني
  • استخراج با استفاده از غشاء

تقطير

به طور كلي براي استخراج به وسيله تقطير بهتر است كه از گياه خشك شده استفاده شود، چراكه بازدهي استخراج اسانس را بالا مي برد.

خشك كردن | طرح توليد اسانس هاي گياهي

براي خشك كردن مواد، پيش از استخراج اسانس از آن ها نيز از روش هاي مختلفي شامل خشك كردن با جريان هوا، خشك كردن زير نور خورشيد و خشك كردن در گرم كن استفاده مي شود. هر چند در مراحل خشك كردن مواد، ممكن است مقداري از روغن آن از دست برود، اما در نهايت بازدهي استخراج بيشتر خواهد بود.

از ميان روش هاي گفته شده، خشك كردن مواد در زير نور خورشيد تا 50 درصد منجر به از بين رفتن روغن مي شود، به همين دليل از روش هاي ديگري استفاده مي شود تا اين ميزان اتلاف كاهش پيدا كند.

محصولات بلافاصله پس از خشك شدن جهت استخراج روغن ها، به واحد تقطير منتقل مي شوند. اما در صورتي كه نياز باشد محصولات براي مدت زمان مشخصي در انبار نگهداري شوند، بايد آن ها را به دور از نور خورشيد و در جايي خنك نگهداري كنند كه ميزان رطوبت كمي داشته باشد.

برخي واحد ها پيش از انتقال مواد خشك شده به واحد تقطير، آن ها را خرد مي كنند؛ اين عمل ضمن اينكه با اتلاف روغن همراه است اما در نهايت بازدهي استخراج اسانس از گياه را افزايش مي دهد.

در فصول خشك سال، مي توان به عنوان راحت ترين و ارزان ترين روش، از خشك كردن با نور خورشيد استفاده كرد. به همين دليل مواد را در زير نور خورشيد قرار مي دهند اما در اين روش گرد و غبار نيز بر روي محصولات قرار مي گيرد و آلوده نشدن آن ها اجتناب ناپذير است. اما بهترين روش استفاده از خشك كن هاي خورشيدي است.

اما در فصل هاي مرطوب كه رطوبت هوا بالا است، خشك كن هاي خورشيدي نيز كارايي لازم را ندارند به همين دليل لازم است از خشك كن هايي كه حرارت لازم را از منابع انرژي ديگر دريافت مي كنند، استفاده كرد.

تقطير به وسليه آب

اين روش از ساده ترين روش هاي استخراج اسانس است كه در آن مواد اوليه را در آب غوطه ور مي كنند و سپس مخلوط را مي جوشانند. بخار آب به همراه روغن از ديگ مربوطه خارج مي شود و با عبور از كندانسور تبديل به مايع مي شود.

از  جداكننده مكانيكي براي جدا كردن دو فاز روغن و آب از يكديگر استفاده مي شود. در اين روش مواد گياهي اوليه بايد در آب غوطه ور باشند، به همين دليل لازم است كه آب تبخير شده دائما جايگزين شود. تقطير با آب از روش هاي مناسب براي استخراج اسانس از گل ها و پودر ها مي باشد.

در اين روش دماي تقطير صد درجه سانتي گراد است؛ در طي اين فرآيند ممكن است مواد گياهي و يا اسانس هاي روغني با ديواره گرم ديگ برخورد كنند كه بديهي است داراي دمايي بالاتر از صد درجه است و همين موضوع منجر به اكسيد شدن اسانس ها و يا هيدروليز شدن استرهاي همراه اسانس مي گردد.

دماي جوش اسانس هاس روغني بين 150 الي 300 درجه سانتي گراد است و برخورد با ديواره ديگ به ساختار مولكولي آن آسيب مي زند كه همين موضوع از معايب روش تقطير با آب است.

مدت زمان تقطير وابسته به مواد حاوي روغن و همينطور خواص اسانس است اما معمولا سه ساعت مي باشد. طولاني شدن تقطير باعث تخريب ساختمان مولكولي اسانس ها و اكسيد شدن آن ها مي شود. از سويي ديگر منجر به افزايش روغن هايي با دماي جوش بالا و سنگين مي شود.

تقطير با بخار و آب

اين روش مشابه با روش تقطير با آب است، اما مواد اوليه در آب غوطه ور نمي شود و در بالاي آب در حال جوش قرار مي گيرند. اين روش نسبت به روش قبل گران تر مي باشد و براي استخراج روغن از برگ ها روش مناسبي است. طي اين روش نيازي به خرد كردن مواد نيست ضمن اينكه معايب روش قبل نيز وجود ندارد و ساختار روغن ها كمتر دچار تخريب مي شوند.

تقطير با بخار آب | طرح توليد اسانس هاي گياهي

روشي مشابه با روش تقطير با بخار و آب است اما بخار در جوش آورنده و بويلرهاي مجزايي تهيه مي شود و سپس از پايين وارد تانك مي گردد. به دليل اينكه در اين روش مي توان از بخار فوق گرم نيز استفاده كرد، براي استخراح روغن هايي با دماي جوش بالا بسيار مناسب است.

تقطير استخراجي

طي اين روش بخار آب از بستر گياهي عبور مي كند و اسانس گياه را استخراج كرده و همراه خود به كندانسور مي برد. آب و اسانس خروجي از كندانسور وارد ستون تقطير استخراجي مي شود و اسانس به اين روش از آب جدا مي شود. اين روش براي استخراج اسانس هايي كه حساس به دما هستند و نمي توان از تقطير در آن ها استفاده كرد، كارايي دارد.

استخراج به كمك حلال | طرح توليد اسانس هاي گياهي

از ديگر روش هاي متداول براي استخراج اسانس، استفاده از حلال ها است كه بيشتر براي گياهان دارويي كاربرد دارد.

علاوه بر روش هاي گفته شده، از روش هاي ديگري شامل خيساندن، دم كردن، ماسراسيون، استخراج توسط حلال هاي فرار، استخراج به وسيله گاز دي اكسيد كربن، فيلتر كردن، پرس كردن، انبار كردن و بسته بندي و … نيز براي توليد اسانس هاي گياهي استفاده مي شود.

ماشين آلات و تجيهزات مورد نياز

در خط توليد اسانس ها به برخي ماشين آلات و تجهيزات به شرح موارد زير نياز است :

  • دستگاه توليد بخار
  • مخزن استخراج
  • مبدل حرارتي
  • مخزن جدا كننده مكانيكي
  • لوله كشي و اتصالات
  • مخازن ذخيره گياه خشك
  • مخازن ذخيره انواع اسانس
  • مخازن نگهداري آب تصفيه شده
  • مخزن دكانتور
  • دستگاه تقطير (خالص سازي)
  • دستگاه هاي مبادله كننده گرما
  • انواع پمپ ها و اتصالات مربوطه
  • دستگاه هاي بسته بندي
  • تجهيزات تعميرگاه و آزمايشگاه
  • و ….

خدمات قابل ارايه كاردوك به طرح‌ها و واحدهاي توليد كننده

براي تهيه طرح توجيهي در زمينه هاي مختلف مي توانيد با كارشناسان تماس بگيريد. از جمله خدمات مركز مشاوره كسب و كار كاردوك مي توان به موارد زير اشاره داشت :

  • ارائه خدمات در انتخاب ماشين آلات، تاسيسات عمومي و طراحي سايت پلان
  • تامين نيروي انساني نصب و راه اندازي ماشين آلات و تاسيات عمومي طرح توليد
  • مشاوره فرمولاسيون مواد اوليه
  • مشاوره اصلاح تكنواوژي، نوسازي و بازسازي واحدهاي قديمي
  • مشاوره صادرات محصول با كيفيت به  كشورهاي ديگر
  • تهيه طرح توجيهي و امكان سنجي طرح با استفاده از نرم افزار اختصاصي  توسط متخصصين كارآمد مهندسي
  • ثبت نام در سامانه بهين ياب و سامانه مختلف

براي دريافت مشاوره از متخصصان مركز مشاوره كسب و كار و كاريابي كاردوك جهت نوشتن طرح توجيهي مي توانيد با شماره 02166418908 تماس بگيريد.

 

 

منبع: طرح توليد اسانس هاي گياهي

امتیاز:
بازدید:
[ ۲۸ مهر ۱۴۰۱ ] [ ۱۰:۰۵:۱۴ ] [ كاردوك ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 2
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی