كاردوك
مشاوره كسب و كار كاريابي كاردوك

 

 

معرفي محصول | طرح احداث واحد بازيافت پارچه هاي ضايعاتي

با افزايش جمعيت و در پي توسعه الگوي مصرف، امروزه شاهد حجم بالايي از زباله هاي شهري و ضايعات صنعتي هستيم كه به يكي از مشكلات عمده بشر به دليل دفع زباله و مواد ضايعاتي تبديل شده است. با توجه به اينكه مشكلات بسياري در زمينه دفع مواد ضايعاتي و زباله وجود دارد، در بسياري از موارد، انسان ها با سوزاندن و دفن زباله، ذوب و يا خرد كردن مواد ضايعاتي آن را از بين مي برند.

اما با استفاده از دانش فني و فناوري هاي جديد، امكان بازيافت اين ضايعات و تبديل آن ها به محصولات باارزش نيز وجود دارد. در واقع يكي از ويژگي هاي كشورهاي صنعتي، استفاده از روش هاي پيشرفته براي بازيافت است.

امروزه متناسب با پيشرفت هايي كه در اين زمينه انجام شده است، براي بازيافت ضايعات از روش هاي مختلفي همچون استفاده از حلال هاي شيميايي و فيزيكي، استفاده از روش هاي حرارتي همچون ذوب و … استفاده مي گردد. طي فرآيند بازيافت مواد زائد يك محصول مستعمل از آن جدا مي شود و سپس با عبور از برخي فرآيند ها به عنوان ماده خام جهت توليد محصولات جديد مورد استفاده قرار مي گيرد و اينگونه مواد قابل استفاده به چرخه توليد بازمي گردد. از مهم ترين مزاياي بازيافت مي توان به موارد زير اشاره كرد :

  • كاهش ميزان زباله ورودي به محيط زيست
  • كم شدن ميزان آلودگي
  • كاهش نياز به مراكز دفن و سوختن زباله
  • كاهش نياز به توليد و يا ورود مواد خام از خارج
  • افزايش توليد ملي
  • ايجاد اشتغال
  • افزايش سطح بهداشت عمومي

از مشكلات عمده انسان در زندگي، توليد حجم انبوهي از مواد زائد است كه در صورت عدم رسيدگي و جمع آوري صحيح آن ها، مسائل مختلفي را براي انسان و محيط زيست ايجاد مي كند. در طرح احداث واحد بازيافت پارچه هاي ضايعاتي و پوشاك مستعمل هدف كاهش ميزان آلودگي ها به حداقل رساندن توليد مواد زائد در كنار بازيافت و تصفيه آن ها با حداقل هزينه جهت رسيدن به حداكثر سود است.

مديريت ضايعات نساجي | طرح احداث واحد بازيافت پارچه هاي ضايعاتي

در حال حاضر مديريت ضايعات نساجي به دو روش زير انجام مي شود :

  1. راه هاي غير فني شامل دفن كردن و سوزاندن
  2. راه هاي فني شامل كاهش ضايعات، استفاده مجدد، بازيافت (حرارتي، مكانيكي، شيميايي)

بازيافت مكانيكي ضايعات نساحي به روش هاي مختلف شامل برش و بازيافت اليافت انجام مي شود. از الياف بازيافت شده يا مجدد در ريسندگي استفاده مي شود و يا از الياف بازيافت شده در بي بافت بهره مي برند.

بر اساس بررسي هايي كه در اين زمينه انجام شده است، سالانه 10 ميليون تن منسوج به صورت زباله خشك خانگي و به صورت ضايعات دور ريخته مي شوند. لازم به ذكر است كه حداقل 50 درصد از اين زباله ها منسوج قابل بازيافت هستند. از مزيت هاي اقتصادي و زيست محيطي طرح احداث واحد بازيافت پارچه هاي ضايعاتي و پوشاك مستعمل مي توان به موارد زير اشاره كرد :

  • كاهش ميزان زباله هاي خشك منسوجات
  • كاهش واردات مواد اوليه مورد نياز براي توليدات و توازن قيمت كالاي توليد شده
  • كاهش فشار بر منابع مواد اوليه
  • كاهش پساب در كارخانه
  • كاهش مصرف انرژي
  • و …

كد آيسيك محصول

بر اساس سيستم طبقه بندي وزارت صنايع و معادن، كد آيسيك مرتبط با طرح احداث واحد بازيافت پارچه هاي ضايعاتي و پوشاك مستعمل، كدهاي زير مي باشند.

  • كد آيسيك بازيافت پنبه از ضايعات : كد 37201126
  • كد آيسيك خميركاغذ از ضايعات پارچه هاي پنبه اي : كد 21011123
  • كد آيسيك بازيابي الياف نساجي از ضايعات : كد 37201125

توضيح موارد مصرف و كاربرد

با بازيابي و استفاده مجدد از الياف مي توان از آن ها در منسوجات و كفپوش ها استفاده كرد. به طور كلي هدف طرح احداث واحد بازيافت پارچه هاي ضايعاتي و پوشاك مستعمل و بازيافت اليافت، كاهش آلودگي هاي زيست محيطي است.

از الياف بازيافت شده از منسوجات مستعمل در مصارف مختلفي استفاده مي شود؛ به عنوان مثال الياف پنبه و سلولز ضايعاتي در توليد كاغذ و صنايع وابسته كارايي دارند.

از الياف پشم بازيابي شده از منسوجات ضايعاتي و كفپوش ها مي توان در عايق كاري ساختمان ها و تاسيسات و ساخت لايي هاي مرتبط با صنعت خودروسازي استفاده كرد. از ديگر مصارف عمده الياف بازيافت در توليد كفپوش هايي همپون موكت هاي نمدي و توليد منسوجات سازه اي همچون ژئوتكستايل مي باشد. ضمن اينكه به عنوان پر كننده به همراه ديگر مصالح در ساختمان سازي نيز استفاده مي شوند. از بسياري از منسوجات ضايعاتي در توليد مبلمان مواد و وسايل تزئيني استفاده مي گردد.

بررسي كالاهاي جايگزيني و تجزيه و تحليل اثرات آن بر مصرف محصول

الياف بازيافت شده از منسوجات مستعمل به دست مي آيند و مي توان به عنوان جايگزيني براي الياف نو مورد استفاده قرار بگيرند. بنابراين متناسب با ويژگي و كارايي كه الياف بازيافتي دارند، نمي توان محصولي را به عنوان جايگزيني براي آن معرفي كرد.

اهميت استراتژيكي كالا در دنياي امروز | طرح احداث واحد بازيافت پارچه هاي ضايعاتي

در طرح احداث واحد بازيافت پارچه هاي ضايعاتي و پوشاك مستعمل، محصول جديدي توليد نمي شود؛ اما اين طرح با دو هدف جلوگيري از آسيب هاي بيشتر به محيط زيست و همينطور بازيافت الياف نوشته مي شوند، بنابراين از اهميت بالايي برخوردار است.

به توجه به اينكه منابع توليد الياف در جهان روز به روز محدود تر مي شود، ضرورت استفاده از الياف نساجي به خصوص الياف طبيعي نيز آشكار تر مي گردد. طي فرآيند بازيافت مواد زائد با عبور از چندين مرحله، تبديل به ماده خام براي توليد محصولات جديد مي شوند و به چرخه توليد باز مي گردند.

از سويي ديگر اين فرآيند ضمن اينكه منبعي براي مواد اوليه و الياف خواهد بود، منجر به كاهش حجم ورودي زباله به محيط زيست نيز مي شود و به نوبه خود تاثير بسياري در پاكيزگي محيط زيست مي گذارد كه اثرات آن در بلند مدت بسيار چشم گير خواهد بود.

از ديگر مزيت هاي طرح احداث واحد بازيافت پارچه هاي ضايعاتي و پوشاك مستعمل مي توان به بازيافت الياف جهت توليد مواد اوليه براي صنايع گوناگون اشاره كرد. البته لازم است اشاره كنيم كه مقدار اليافي كه از اين پروسه به دست مي آيد، در برابر كمبود كشور ناچيز است اما توليد الياف بازيافتي نيز مي تواند منجر به خروج ارز كمتري از كشور براي واردات گردد.

كشورهاي عمده توليد كننده و مصرف كننده محصول

پوشاك و منسوجات از اقلام مصرفي هستند و به بخش جدايي ناپذير در زندگي افراد تبديل شده است. به همين دليل اين كالا در اغلب كشورهاي جهان استفاده مي شود و از آنجايي كه طرح احداث واحد بازيافت پارچه هاي ضايعاتي و پوشاك مستعمل نيازمند تكنولوژي پيچيده اي نيست، امكان بازيافت الياف در اغلب كشورها وجود دارد.

مواد اوليه مورد نياز

در طرح احداث واحد بازيافت پارچه هاي ضايعاتي و پوشاك مستعمل به برخي مواد اوليه شامل موارد زير نياز است :

  • پارچه كهنه و لباس مستعمل 

پارچه هاي كهنه از طريق ضايعات كارخانه هاي توليدي پارچه، ضايعات مرتبط با توليد دكمه، زيپ و ديگر متعلقات لباس ها، ضايعات كارخانه هاي بافندگي، كارگاه هاي توليد پوشاك و زباله و … تامين مي شود.

  • صابون شستشو

با احتساب ورود 5000 تن مواد اوليه از پارچه هاي كهنه و لباس هاي مستعمل به واحد توليدي سالانه به 3240 ليتر صابون نياز است.

  • نوار تسمه
  • گوني براي بسته بندي

سهولت دسترسي به منابع تامين كننده مواد اوليه و ارزان قيمت مي تواند طرح احداث واحد بازيافت پارچه هاي ضايعاتي و پوشاك مستعمل را به يك طرح با سودآوري بالا تبديل كند. به همين دليل براي جمع آوري پارچه هاي كهنه و لباس هاي مستعمل، كلان شهرها به دليل توليد انبوه زباله و همينطور استان هايي كه داراي واحد هاي نساجي و كارگاه هاي توليد پوشاك هستند، در الويت قرار مي گيرند. به همين دليل الويت اين طرح استان هاي تهران، اصفهان، يزد، خراسان رضوي، گيلان، قزوين و قم مي باشد.

دانش فني و فرآيند توليد | طرح احداث واحد بازيافت پارچه هاي ضايعاتي

بازيافت به فرآيندي گفته مي شود كه طي آن مواد زايد از پارچه ها و لباس هاي كهنه جدا مي شوند و سپس پس از پشت سر گذاشتن برخي فرآيند ها به عنوان مواد اوليه خام جهت توليد محصولات جديد، مورد استفاده قرار مي گيرند. در واقع طي بازيافت مواد قابل استفاده مجدد به چرخه توليد بازمي گردند.

در طرح احداث واحد بازيافت پارچه هاي ضايعاتي و پوشاك مستعمل ، ضايعات مورد استفاده در واقع همان ضايعات نساجي هستند كه از طريق جمع آوري زباله خشك از سطج شهر به دست مي آيند.

در مراحل اوليه بازيافت صايعات نساجي، ابتدا ضايعات از كارخانه هاي ريسندگي و بافندگي، كارخانه ها و كارگاه هاي توليد پوشاك و زباله در سطح شهر جمع آوري مي گردند.

در كارخانه هاي ريسندگي مواد ضايعاتي مختلفي توليد مي شوند؛ درصدي از اين ضايعات شامل الياف كوتاه داراي ناخالصي هاي درشت هستند و قابل استفاده مجدد نيستند. مابقي ضايعات كه به فرم نرم يا سخت هستند قابل بازيافت و استفاده مجدد در خط توليد ريسندگي مي باشند. الياف خوب و اليافي كه داراي مقدار كمي ناخالصي هستند را با نام ضايعات نرم در ريسندگي مي شناسند. ضايعاتي كه حاصل از فتيله، نيمچه نخ و نخ هستند را ضايعات سخت مي نامند.

بررسي ماشين آلات بازيافت پارچه هاي ضايعاتي و پوشاك مستعمل

در اين قسمت قصد داريم مراحل بازيافت پارچه هاي ضايعاتي و پوشاك مستعمل را شرح دهيم :

شستشو

پس از جمع آوري ضايعات حاصل از فرآيند توليد و همينطور زباله هاي موجود در سطح شهر، ابتدا متعلقات مرتبط با لباس ها شامل دكمه ها، زيپ ها و … را از آن ها جدا مي كنند.

به منظور تميز كردن و از بين بردن مواد خارجي و ناخالصي هايي كه بر روي پارچه ها وجود دارد، در ابتدا آن ها را شستشو مي دهند. براي شستشوي اين پارچه ها و لباس هاي مستعمل و كهنه از حوضچه هاي شستشو كه جهت شستشوي كالاي پشمي كاربرد دارند، استفاده مي گردد.

ماشين هايي كه در اين مرحله استفاده مي شوند، نيروي مكانيكي ضربه اي بسيار زيادي را اعمال مي كنند كه همين موضوع سبب مي شود كه ناخالصي و مواد خارجي زيادي كه بر روي پارچه ها وجود دارد از آن ها خارج گردد.

ماشين مربوطه داراي پنج حوضچه است كه ابتدا پارچه ها به واسطه انتقال دهنده ورودي D وارد اولين حوضچه شستشو مي شوند و سپس بر روي صفحه مشبك B و به واسطه چنگال هاي متحرك A به سمت جلو حركت داده مي شوند تا عمل شستشو صورت بگيرد. در نهايت نيز انتقال دهنده خروجي E پارچه ها را به سمت غلتك هاي فشاردهنده F هدايت مي نمايد. طي اين مرحله محلول فشرده شده از كالا وارد حوضچه مي شود و كالاي فشرده شده نيز به طرف انتقال دهنده ورودي حوضچه بعدي منتقل مي گردد.

هر حوضچه داراي هفت الي ده چنگال است كه داراي سرعت ضربه اي شش الي چهارده ضربه در هر دقيقه است. ناخالصي هايي كه طي عمل شستشو از لباس ها خارج مي شوند، پس از اينكه از صفحه مشبك B عبور مي كنند، در زير صفحه مشبك جمع مي گردند و سپس به واسطه فلكه C به بيرون منتقل مي شوند.

از آنجايي كه در طرح احداث واحد بازيافت پارچه هاي ضايعاتي و پوشاك مستعمل ، بايد در هر شيفت 5800 كيلوگرم پارچه شستشو داده شود، به همين دليل در اين فرآيند دو ماشين براي شستشو در نظر گرفته شده است. در نهايت نيز براي آبگيري و خشك كردن پارچه ها از دستگاه سانتريفوژ استفاده مي شود.

دسته بندي

ضايعات منسوجات جمع آوري شده از كارخانه هاي بافندگي، كارگاه هاي توليدي پوشاك و همينطور زباله هاي خشك، داراي تراكم متفاوتي هستند و در واقع نتيجه توليد در سيستم هاي مختلف بافندگي مي باشند. در اين مرحله لازم است كه پارچه ها توسط كارگرهاي ماهر دسته بندي شوند.

برش

براي برش پارچه ها از دستگاه كاتر استفاده مي گردد؛ به اين صورت كه پارچه به صورت دستي بر روي تسمه تغذيه دستگاه ريخته مي شوند و به سمت يك جفت سيلندر هدايت مي شوند.

در نتيجه فشاري كه توسط سيستم پنوماتيكي ايجاد مي شود، پارچه ها به سمت دو تيغه برشي حركت مي كنند. تيغه هاي برشي با زاويه 90 درجه در كنار يكديگر قرار گرفته اند و همانند يك قيچي عمل مي كنند.

عرض قيچي 60 سانتي متر است كه مي توان طول برش آن را از 10 ميلي متر الي 20 سانتي متر تنظيم نمود. معمولا تنظيمات دستگاه كارتر بر اساس تراكم و همينطور نوع بافت منسوج صورت مي گيرد.

در واحد هاي بازيافت پارچه هاي ضايعاتي و پوشاك مستعمل بزرگ، معمولا به طور همزمان از دو دستگاه كارتر استفاده مي شود تا بتوان به صورت همزمان اقدام به برش منسوجات با تراكم و بافت هاي مختلف نمود.

به منظور مخلوط كردن تكه هاي بريده نشده و تغذيه يكنواخت ماشين بازيافت الياف، از ماشيني به نام تغذيه كننده استفاده مي شود. ماشين تغذيه كننده در قسمت بالاي خود داراي اطاقك هاي ريزش است كه ابتدا مواد توسط كنداسور از دستگاه هاي كاتر گرفته مي شود و از بالا به داخل آن ها دميده مي گردد.

اطاقك هاي ريزش به طور متوالي پر مي شوند و از اين سو نيز مواد به طور همزمان بر روي تسمه نقاله اي كه در زير اطاقك قرار گرفته است، منتقل مي گردند. طي اين فرآيند تكه هاي بريده شده پارچه ها با يكديگر مخلوط مي شوند. در نهايت نيز تكه هاي پارچه بر روي حصير ميخكوبي شده و با شيب 90 درجه حمل مي شوند.

در واقع مواد را با استفاده از ميخ هايي كه به داخل توده تكه هاي پارچه نفوذ كرده است، حمل مي كنند. اين فرآيند منجر به تغذيه يكنواخت ماشين بازيافت الياف مي شود. در پايان تكه هاي پارچه به واسطه يك حصير شيب دار به قسمت تغذيه ماشين بازيافت منتقل مي شوند.

باريافت الياف

ماشين بازيافت متشكل از سه الي شش سيلندر است و در آن ها از غلتك هاي كاردينگ استفاده شده است. سيلندرها داراي پوشش فلزي (متاليك) هستند و ساختمان نواري فلزي صاف ثابت و پيوسته دارند كه دندانه ها بر روي آن ها با كوچكترين فاصله ممكن قرار گرفته و طي فرآيندي مشابه به پانچ كردن، مي برند.

تراكم دندانه ها و سرعت سيلندرها به ترتيب از قسمت عقب به سمت جلو افزايش پيدا مي كند. وقتي توده تكه هاي پارچه توسط تسمه به سمت قسمت تغذيه (غلطك تغذيه و ميز) هدايت مي شود، لايه تكه هاي پارچه در عرض سيلندر كاملا محكم گرفته مي شوند.

مخالف بودن جهت پوشش سيلندر و جهت حركت آن، منجر به كنده شدن الياف و ايجاد تكه هاي خيلي كوچك پارچه مي شود. الياف هاي جدا شده به واسطه جريان هوا به قسمت تغذيه سيلندر بعدي منتقل مي شوند. اما در اين قسمت تكه هاي خيلي كوچك با جريان هوا جا به جا نمي شوند به همين دليل بر روي تسمه اي كه در زير سيلندرها تعبيه شده است، مي ريزند و در نهايت از آنجا به قسمت تغذيه منتقل مي شوند.

اين عمل چندين بار و به صورت متوالي انجام مي شود؛ در نهايت فقط الياف بازيافت شده از ماشين خارج مي گردد.

پرس و عدل بندي

انتهاي خط توليد الياف بازيافتي و واحد بازيافت پارچه هاي ضايعاتي و پوشاك مستعمل، محل بسته بندي الياف بازيافت شده به صورت عدل يا توده هاي بهم فشرده است. اينكار جا به جايي الياف هاي بازيافت شده را آسان تر مي كند.

به همين دليل توده هاي الياف به واسطه كندانسور از ماشين بازيافت الياف به ماشين پرس عدل منتقل مي شوند.

ماشين آلات و تجهيزات مورد نياز | طرح احداث واحد بازيافت پارچه هاي ضايعاتي

در خط بازيافت پارچه هاي كهنه و لباس هاي مستعمل به برخي ماشين آلات و تجهيزات به شرح موارد زير نياز است :

  • ماشين شستشو
  • سانترييوژ
  • ماشين كاتر
  • ماشين تغذيه كننده
  • ماشين بازيافت الياف
  • ماشين كندانسور
  • ماشين پرس كننده عدل
  • و …

خدمات قابل ارايه كاردوك به طرح‌ها و واحدهاي توليد كننده

براي تهيه طرح توجيهي در زمينه هاي مختلف مي توانيد با كارشناسان تماس بگيريد. از جمله خدمات مركز مشاوره كسب و كار كاردوك مي توان به موارد زير اشاره داشت :

  • ارائه خدمات در انتخاب ماشين آلات، تاسيسات عمومي و طراحي سايت پلان
  • تامين نيروي انساني نصب و راه اندازي ماشين آلات و تاسيات عمومي طرح توليد
  • مشاوره فرمولاسيون مواد اوليه
  • مشاوره اصلاح تكنواوژي، نوسازي و بازسازي واحدهاي قديمي
  • مشاوره صادرات محصول با كيفيت به  كشورهاي ديگر
  • تهيه طرح توجيهي و امكان سنجي طرح با استفاده از نرم افزار اختصاصي  توسط متخصصين كارآمد مهندسي
  • ثبت نام در سامانه بهين ياب و سامانه مختلف

براي دريافت مشاوره از متخصصان مركز مشاوره كسب و كار و كاريابي كاردوك جهت نوشتن طرح توجيهي مي توانيد با شماره 02166418908 تماس بگيريد.

 

 

 

منبع: طرح احداث واحد بازيافت پارچه هاي ضايعاتي و پوشاك مستعمل

امتیاز:
بازدید:
[ ۷ آبان ۱۴۰۱ ] [ ۰۸:۳۹:۵۰ ] [ كاردوك ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 8
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی