كاردوك
مشاوره كسب و كار كاريابي كاردوك

 

 

طرح توجيهي سنگبري مرمريت | معرفي محصول و اهميت آن

سنگ تزئيني، نوعي سنگ طبيعي معدني برش خورده و پرداخت شده در اندازه و نوع مشخص براي نياز مصرف در سازه‌هاي عمراني و ساختماني است. به دليل استحكام و زيبايي در فضاهاي بيروني و دروني ساختمان‌ها  در ديوار، نما، كف، راه پله و حتي لوح قبر به كار گرفته مي‌شود. پيشرفت صنعت ساختمان‌سازي و توجه به سلايق و نيازهاي متنوع در طرح و تنوع سنگ‌هايي با ظاهر زيبا و قيمت مناسب را ايجاد كرده است. كيفيت فرآوري سنگ تزييني بسيار  وابسته به نوع و كيفيت سنگ به موازات سطح تكنولوژي ماشين آلات و تجهيزات مورد استفاده در خط توليد مي‌باشد.

كد آيسيك و تعرفه گمركي  سنگ تزييني

كد ISIC  انواع سنگ ساختماني به شرح ذيل است.

رديف نام محصول كد گروه محصول   (آيسيك ) تعرفه گمركي
1 انواع سنگبري 26961110 85111000
2 سنگبري سنگ ماربلي يا غيرگرانيتي 26961112
3 سنگبري سنگ‌هاي گرانيتي 26961111  
4 برش سنگ مرمريت به صورت تايل 2696512310  
5 برش سنگ تراورتن به صورت تايل 2696512316  
6 برش سنگ تراورتن به صورت اسلب 2696512315  
7 برش سنگ چيني و كريستال به صورت تايل 9171323120  
8 برش سنگ تراورتن به صورت اسلب 9121446486  
9 برش سنگ چيني و كريستال به صورت تايل 2696512313  
10 برش سنگ گرانيتي به صورت تايل 2696512304  
11 برش سنگ مرمر به صورت تايل 2696512307  

طرح توجيهي سنگبري مرمريت | استانداردها و تعرفه گمركي

در مورد انواع سنگ ساختماني سري استانداردهاي ملي ايران در موسسه استاندارد ايران به شرح زير به ثبت رسيده است.

شماره استاندارد ملي شرح استاندار سنگ ساختماني تعرفه گمركي

 

ساير سنگ‌هاي تراش‌پذير يا سنگ‌هاي ساختمان

5694 ويژگي‌هاي گرانيت 68029990
5695 ويژگي‌هاي سنگ‌هاي آهكي
5696 ويژگي‌هاي مرمريت
5697- الي-56700 روش‌هاي آزمون تعيين ضريب گسيختگي، مقاومت فشاري وسايشي، جذب آب و وزن مخصوص

طرح توجيهي سنگبري مرمريت | شاخص‌هاي فني سنگ ساختماني

  1. سختي: گستره سختي انواع سنگ‌هاي تزئيني بسيار زياد است. اين گستره از كمترين ميزان سختي (تالك) تا بالاترين درجه سختي (سنگ گرانيت) را دربرمي‌گيرد.
  2. رنگ: تنوع رنگ‌هاي سنگ ساختماني هر كدام زيبايي و جلوه‌اي خاص را هم به نماي داخلي ساختماني و نماي بيروني و شهر مي‌افزايند. در اين خصوص معمولاً رنگ‌هاي روشن بر رنگ‌هاي تيره و كدر برتري دارند.
  3. ميزان تخلخل: حفره‌هاي سنگ غالباً تحت اثر شيميايي محلول‌هاي طبيعي بر روي بعضي از كاني‌هاي موجود در سنگ به وجود مي‌آيند، اين تخلخل‌ها مي‌تواند در اثر نفوذ آب باران به داخل آن‌ها و انجماد آب بيشتر مي‌شود.
  4. مقاومت: مقاومت سنگ، تحت تأثير عوامل مختلفي از قبيل هوازدگي، سرما، گرما و آتش سوزي، دائماً تغيير مي‌يابد. تاثير گازهايي نظير 2SO و O2 و CO2 مي‌تواند اين تغيير را تشديد نمايد. براي سفارش و نوشتن طرح توجيهي كليك كنيد.

طرح توجيهي سنگبري مرمريت | كالاهاي جايگزين

سنگ‌هاي مصنوعي امروزه مي‌توانند جايگزين و حتي مكمل سنگ‌هاي تزييني باشند، اما با توجه به پايه مواد تشكيل دهنده سنگ‌ها، محل مصرف آن نيز تفاوت دارد. سنگ‌هاي تزييني اغلب از معادن استخراج مي‌شود و اما پايه شيميايي سنگ‌هاي مصنوعي از رزين است. به طور عمده سنگ‌هاي مصنوعي در فضاهاي داخلي ساختمان و به عنوان جايگزين سنگ‌هاي گرانيتي مورد استفاده قرار مي‌گيرند. البته در سال‌هاي اخير انواع پوشش‌هاي پليمري، بتني، چوبي و فلزي كامپوزيت به عنوان جايگزين سنگ‌هاي تزييني نيز مورد استفاده قرار گرفته‌اند. اين موضوع سبب توسعه رقابت بين اين محصولات شده و نياز به استفاده از فناوري‌هاي نوين و توليد سنگ‌هاي تزييني در ضخامت‌ها و طرح‌هاي متنوع بوجود آمده است. مهم‌ترين مزيت‌هاي سنگ‌هاي تزييني نسبت به ساير محصولات رقيب عبارتند از:

  • تنوع و زيبائي طبيعي
  • قابليت اجرا بر روي كليه سطوح
  • سهولت توليد آن در اشكال و اندازه هاي دلخواه
  • امكان اجرا در كليه فضاهاي داخلي و خارجي ساختمان‌ها
  • داشتن جلوه‌هاي زيبا و دلنشين با طرح‌هاي فانتزي

همگوني با بيشتر مصالح ساختماني از قبيل چوب، آجر و…

طرح توجيهي سنگبري مرمريت | مواد اوليه سنگ‌هاي ساختماني

در توليد سنگ‌هاي ساختماني ماربلي غير از قطعات و ادوات مصرفي ماشين آلات همانند سيگمنت تيغه‌ها و صفحات برش و لقمه‌هاي ساب انواع سنگ‌هاي مورد نياز به صورت كوپ با طبقه‌بندي ذيل از معادن داراي پروانه بهره‌برداري استخراج سنگ تامين مي‌شود.

 سنگ مرمريت

يك سنگ دگرگون شده بر پايه كاني‌هاي كربنات كلسيم بوده و از كلسيت، دولوميت يا سرپانتين تشكيل شده است. اين مواد قابليت پوليش و براق شدن را دارا بوده و گستره وسيعي از رنگ و بافت را شامل مي‌شود. بر اساس پارامتر كاني‌شناسي مرمرها در چهار دسته مرمر دولوميتي، مرمر تراورتني، مرمر سرپانتيني، مرمر اونيكس كلسيتي؛ به رنگ‌هاي سبز تا سبز تيره، زرد، قهوه‌اي در طبيعت يافت مي‌شود. مقاومت و پايايي آن از سنگ گرانيت كمتر و از سنگ تراورتن بيشتر مي‌باشد. از آن براي ساخت پله‌هاي داخلي ساختمان‌ها استفاده مي‌شود.

سنگ‌هاي چيني

انواع اين سنگ در نقاط مختلف از نظر ميزان دگرگوني و بعضي تركيبات شيميايي متفاوت هستند. سنگ چيني اغلب داراي بلورهاي درشت است. اين بلورهاي وجه تمايز سنگ چيني با سنگ‌هاي كربناتي رسوبي است. مي‌توان از سنگ چيني براي نما و فضاي خارجي بنا استفاده كرد. سنگ چيني از لحاظ جذب آب و چسبندگي دوغاب مناسب‌تر از گرانيت مي‌باشد.

سنگ تراورتن

تراورتن حاصل به جا مانده رسوبات درياها، رودخانه‌ها، چشمه‌ها آب گرم و يا رسوبات آب‌هاي معدني غارها مي‌باشد. منشأ رسوبي تراورتن ساختاري به شدت ناهمسان را در شكل ظاهري سنگ ايجاد مي‌كند و سنگ تراورتن هم به صورت موج‌دار و هم بدون موج قابل عرضه است. اين سنگ داراي خلل و فرج است و از لحاظ سختي نسبت به مرمريت‌ها نرم‌تر مي‌باشد و در برابر تغييرات آب و هوايي و باران و برف مقاوم مي‌باشد و رنگ‌بندي متنوعي دارد. سنگ‌هاي تراورتن در طبيعت به رنگ‌هاي سفيد، كرم، شكلاتي، قرمز، گردويي، زرد، ليمويي، سيلور و شكلاتي يافت مي‌شود.

سنگ هاي كوارتز (كريستال)

سنگ‌هاي رسوبي با دانه‌هاي متوسط تا ريز كه داراي حداقل ۶۰درصد سيليس باشد، گستره رنگ‌ها از خاكستري روشن تا زرد و قهوه‌اي مي‌باشد. كوارتز شايع‌ترين مواد معدني موجود در سطح زمين است و اگر خالص باشد، بلورهاي بي‌رنگ، شفاف و بسيار سخت را با يك بلور شبيه شيشه‌اي تشكيل مي‌دهد. يكي از اجزاي مهم بسياري از سنگ‌هاي آذرين، دگرگوني و رسوب، شكل طبيعي دي اكسيد سيليكون در طيف وسيعي از انواع و رنگ‌ها يافت شده مي‌باشد.

طرح توجيهي سنگبري مرمريت | موارد كاربرد سنگ‌هاي ساختماني

سنگ تزييني به عنوان رقيب و جايگزيني مناسب براي انواع محصولات مورد استفاده در پارك‌ها، فضاي سبز و معابر شهري، ساختمان و پروژه‌هاي عمراني در سنگ نما، سطوح تزييني، كف پوش‌ها و ديواره‌هاي داخلي مورد استفاده در معابر، محصولات حجمي و دكوراتيو همانند شومينه، گلدان، نرده راه پله و كتيبه‌هاي هنري مي‌باشد كه در بسياري از كشورها و ايران توليد و مصرف آن رايج است.

طرح توجيهي سنگبري مرمريت | دانش فني و روش‌هاي توليد

توليد سنگ هاي ماربلي به  صورت تايل و اسلب انجام مي گيرد  فرايند با انتقال سنگ از معدن به سايت كارخان شروع مي شود و به ترتيب براي تيديل شده به سنگ ساختماني مراخلي به شرح زير را طي مي كند . جه ثبت نام در سامانه بهين ياب واطلاع از نحوه ثبت نام كليك كنيد.

فرايند حمل سنگ كوپ

در سنگبري جرثقيلي دروازه‌اي قادر است سنگ كوب را از تريلر به زمين و از آن‌جا بر روي واگن حمل سنگ داراي ريل مخصوص حركت تا زير دستگاه‌هاي gang saw و قله‌بر منتقل نمايد.

برش اسلب

سنگ‌هاي كوپ ماربلي چهار گوش پس از حمل با 80 تيغه مستقيم به طور هم‌زمان در زير دستگاه قله‌بر اره‌اي داراي حركت شاتوني به صورت اسلب و ورق‌هاي بزرگ يك پارچه متناسب با ابعاد سنگ بريده مي‌شود.

برش سنگ با قله‌بر ديسكي

وظيفه قله‌بر ديسكي بريدن كوب سنگ به صفحات سنگ با ضخامت معين است. در كارخانه‌هاي سنگبري بخش اعظم آب و برق در مرحله قله‌بري مصرف مي‌شود. يكي از هزينه‌هاي جاري و دائمي سنگبري‌ها، تهيه تيغه‌هاي الماسه قله‌برها است در سنگ‌هاي سخت عمق برش قله بر برابر با شعاع تيغه الماسه است؛ بنابراين در بيشتر موارد كه ضخامت سنگ بيشتر از شعاع تيغه است، نمي‌توان طي يك مرحله برش، كوب سنگ را به صفحات سنگي مجزا تبديل كرد، اما در سنگ‌هاي ماريلي امكان برش عميق وجود دارد.

طولي بر

وظيفه طولي بر صاف كردن دو لبه طولي صفحات سنگي بريده شده توسط قله‌بر است. طولي برها به صورت ناپيوسته با ساير بخش‌هاي كارخانه كار مي‌كنند. انتقال سنگ توسط كانواير ما بين دستگاه‌ها انجام مي‌شود.

وسط بر

وظيفه وسط بر، برش دو لبه عرضي سنگ است. اين بخش نيز مانند طولي بر كار مي‌كند و انتقال سنگ به اين دستگاه  توسط كانواير صورت مي‎‌گيرد.

واحد ساب و پرداخت

واحد ساب يكي از مهم‌ترين بخش‌هاي يك كارخانه سنگ‌بري است. چرا كه كيفيت محصول نهايي يك واحد سنگ بري، به عملكرد اين بخش بستگي دارد و هر چه در اين مرحله ساب بهتر و يكنواخت‌تر باشد، ارزش افزوده سنگ بيشتر است. يك آزمايش دستي براي تعيين كيفيت ساب سنگ اين است كه سنگ ساب خورده را خيس مي‌كنند، هر چه رنگ سنگ خيس شده با سنگ خشك به هم شبيه‌تر باشد ساب سنگ بهتر است. دستگاه‌هاي ساب بر اساس تعداد  كله ساب دهنده سنگ مشخص مي‌شود.

الكترو فيلتر

سيستم مدرن تصفيه آب و جدا سازي لجن سنگ است.

طرح توجيهي سنگبري مرمريت | شاخص هاي كيفيت سنگ

ساختار كاني شناسي

ابتدا تركيب كاني شناسي و نام علمي سنگ تعيين شود. زيرا اين مسئله در برآورد هزينه هاي فرآوري بسيار مهم است. مثلا اگر سنگ مورد نظر  سخت باشد به علت ميزان بالاي كوارتز، بسيار سخت برش و سخت ساب است به همين دليل هزينه هاي تيغه هاي الماسه و لقمه هاي ساب به مراتب بيشتر است. هم چنين در اين نوع آزمايش ها تنوع كاني شناسي سنگ مورد بررسي قرار مي گيرد. به طور معمول هر چه كاني هاي تشكيل دهنده سنگ متنوع تر باشد، غير يكنواختي و تخلخل سنگ بيشتر مي شود و اين امر يك فاكتور منفي براي سنگ  محسوب مي شود چرا كه «غير يكنواختي» افزايش احتمال خرد شدن سنگ حين برش و ساب را به دنبال دارد و «تخلخل» زياد، قابليت جذب آب بيشتر و نتيجتا آلتراسيون سريعتر سنگ را به همراه دارد.

شاخص هاي فيزيكي در اين آزمايش نمونه هاي مكعبي يا استوانه هاي سنگ تهيه مي شود كه معمولا نسبت طول به قطر آن ۲ است و با بارگذاري در جهت طولي، مقاومت سنگ و تغيير شكل آن تا زمان شكست مورد بررسي قرار مي گيرد. ضريب نرم شدگي : عبارت است از مقاومت فشاري تك محوري نمونه تراشباع شده با آب  به مقاومت فشاري تك محوري خشك.  مدول الاستيسيته : برابر است شيب خط منحني تنش به كرنش. هر چه مدول الاستيسيته بيشتر باشد، مقاومت سنگ بيشتر است.

سختي :

مفهوم سختي مقاومت سنگ در برابر سايش است و بستگي به نوع كاني‌هاي تشكيل دهنده سنگ دارد. هر چه سختي بالاتر، برش و ساب سنگ هزينه برتر است.

مقاومت سايش سنگ درفت وآمد

اين آزمايش، تعيين مقاومت سايشي سنگ در برابر رفت و آمد است.

درصد تخلخل :

تخلخل به معناي حجم فضاي خالي موجود در سنگ نسب به حجم كل سنگ است. كه هر چه ميزان تخلخل بالاتر باشد، فضا براي حركت سيالات بيشتر است و سرعت فرسايش شيميايي سنگ افزايش مي يابد.

طرح توجيهي سنگبري مرمريت | بررسي بازار و رقبا

تا پايان سال 1398 وجود بيش از 11100  مجوز صنعتي برش سنگ طبيعي صادر شده است از اين تعداد 8576 مجوز مرتبط با چوازهاي تاسيس صادره بوده است و تعداد 3078 واحد صنعتي توليد سنگ با ظرفيت اسمي ساليانه 101 ميليون مترمربع توليد انواع سنگهاي سخت و نرم ماربلي در كشور پروانه بهر برداري دريافت نموده اند تعداد پروژهاي توليد سنگ ساختماني داراي پيشرفت فيزيگي 60 درصد كشور 228 طرح است كه پيش بيني توليد  13 ميليون مترمربع برش انواع سنگ را دارند .

تعداد كل مجوز
11990
كل پروانه بهر برداري سنگبري  كشور
تعداد سرمايه اشتغال ظرفيت واحد
3078 13239984 37828 101975612 مترمربع
كل  جواز تاسيس هاي  سنگبري ومصنوعات سنگي كشور
8576
طرح هاي بالاي 60 درصد پبشرفت فيزيكي سنگبري  كشور
تعداد سرمايه اشتغال ظرفيت واحد
228 2924207 4358 13624500 متر مربع

مشخصات عمومي  واحد

رديف موضوع برآرود واحد
1 زمين 25000 متر مربع
2 زيربنا كل توليدي ،خدماتي و ستادي ) 4800 متر مربع
3 دستگاههاي   داخلي و خارجي موجود  

شاخص هاي مالي

موضوع  
نرخ بازده داخلي IRR 30/2  درصد
دوره برگشت سرمايه 3/1

طرح توجيهي سنگبري مرمريت | مزاياي خريد بنگاه

  • وجود ماشين آلات اروپايي مدرن
  • برق 1800 كيلوات
  • قيمت بسيار مناسب
  • وجود سنگ برش خورده آماده فروش وصادارت
  • ارزش افزوده بالا بدليل قيمت تمام شده پايين محصولات

نتايج مطالعات فني، اقتصادي و مالي

براساس بررسي انجام شده به استناد ركودفعاليت هاي  حوزه هاي عمراني توليد يا سطح تكنولوژي پيشرفته با هدف صادرات رقابتي  و تامين توليد داخل  مي تواند مورد بررسي قرار گيرد فعال سازي واحدهاي موجود در صورت برقراري  ارتباط تجاري در حوزه صادرات  و داشتن فروش ارزي فعاليت را موجه تر مي نمايد. بنگاه مورد بررسي داراي ظرفيت  300000 مترمربع در سال مي باشد .

براي بررسي دقيق و اخذ اطلاعات وضعيت واحد با مشاوران و كارشناسان خيره وباتجربه كاردوك تماس بگيريد.

براي مشاهده ساير طرح توجيهي صنعتي نوشته شده توسط كارشناسان كاردوك كليك كنيد.

خدمات قابل ارايه كاردوك به طرح‌ها و واحدهاي توليد كننده

براي تهيه طرح توجيهي در زمينه هاي مختلف مي توانيد با كارشناسان تماس بگيريد. از جمله خدمات مركز مشاوره كسب و كار كاردوك مي توان به موارد زير اشاره داشت :

  • ارائه خدمات در انتخاب ماشين آلات، تاسيسات عمومي و طراحي سايت پلان
  • تامين نيروي انساني نصب و راه اندازي ماشين آلات و تاسيات عمومي طرح توليد
  • مشاوره فرمولاسيون مواد اوليه
  • مشاوره اصلاح تكنواوژي، نوسازي و بازسازي واحدهاي قديمي
  • مشاوره صادرات محصول با كيفيت به  كشورهاي ديگر
  • تهيه طرح توجيهي و امكان سنجي طرح با استفاده از نرم افزار كامفار توسط متخصصين كارآمد مهندسي
  • ثبت نام در سامانه بهين ياب و سامانه مختلف

براي دريافت مشاوره از متخصصان مركز مشاوره كسب و كار و كاريابي كاردوك جهت نوشتن طرح توجيهي مي توانيد با شماره 02166418908 تماس بگيريد.

 

 

منبع: طرح توجيهي سنگبري مرمريت | واحد برش و فراوري سنگ تزييني ماربلي (مرمريت)

امتیاز:
بازدید:
[ ۶ دى ۱۴۰۱ ] [ ۱۲:۱۹:۱۲ ] [ كاردوك ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 4
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی