كاردوك
مشاوره كسب و كار كاريابي كاردوك

 

 

 

طرح توجيهي توليد پارچه نبافته | معرفي منسوجات نبافته

منسوجات بدون بافت بر خلاف پارچه‌هاي ديگر از نخ توليد نمي‌شوند؛ بلكه طي فرايندي الياف مستقيماً به منسوجات تبديل مي‌شود. بدين صورت كه الياف جداگانه به روش‌هاي مختلف در كنار هم قرار گرفته و به يگديگر به منظور توليد پارچه پيوند داده مي‌شوند تا در نهايت يك لايه يكنواخت و در هم تنيده شده بدون بافت تشكيل گردد. لايه تهيه شده به صورت ورق تار عنكبوتي از فيبلامنت‌هايي است كه در آن الياف به صورت جهت يافته يا راندم قرار گرفته و به وسيله اصطكاك و يا چسب و يا تمايل الياف به چسبيده شدن يا به شيوه هيدرو مكانيكي به يكديگر پيوند مي‌يابد.

جهت سفارش نوشتن طرح توجيهي كليك كنيد.

نام و كد آيسيك  و تعرفه گمركي منسوجات نبافته

متداول‌ترين طبقه‌بندي و دسته‌بندي در فعاليت‌هاي اقتصادي همان تقسيم‌بندي آيسيك است. تقسيم‌بندي آيسيك طبق تعريف عبارت است از طبقه‌بندي و دسته‌بندي استاندارد بين‌المللي فعاليت‌هاي اقتصادي. اين دسته‌بندي با توجه به نوع صنعت و محصول توليد شده به هريك كدهايي دو، چهار، هشت و ده رقمي اختصاص داده مي‌شود. كدهاي آيسيك مرتبط با صنعت توليد منسوج نبافته به شرح زير دسته‌بندي شده است.

كدهاي آيسيك پارچه‌هاي بدون بافت

نام كالا  تعرفه گمركي
منسوج بي‌بافت، تشكيل لايه به روش مذاب تركيبي اسپان باند و ملت بلون با اتصال حرارتي 1729512409
منسوج بي‌بافت، تشكيل لايه به روش مذاب اسپان باند، با اتصال شيميايي (چسب، لاتكس) 1729512388
منسوج بي‌بافت، تشكيل لايه به روش مذاب اسپان باند، با اتصال مكانيكي (سوزن زني) 1729512390
منسوج بي‌بافت، تشكيل لايه به روش مذاب اسپان باند، با اتصال حرارتي 1729512389
منسوج بي‌بافت، تشكيل لايه به روش مذاب اسپان باند، با اتصال مكانيكي (جت آب) 1729512391

تعرفه گمركي انواع منسوجات نبافته مطابق كديشن واردات و صادرات كالا به شرخ ذيل مي‌باشد.

نام كالا تعرفه گمركي
منسوج بي‌بافت، تشكيل لايه به روش مذاب تركيبي اسپان باند و ملت بلون با اتصال حرارتي 1729512409
ساير به غير از پارچه‌هاي نبافته spunlace كه از طريق high pressure water jet به صورت رول به عرض 5 الي 120 سانتي متر و وزن حداكثر 25گرم در هر متر مربع ولي بيشتر از 70 گرم در متر مربع نباشد. 56031290
پارچه‌هاي نبافته Spunlace كه ازطريق High pressure water jet رول به عرض 5 تا120 سانتي متر به وزن كمتر از 25 گرم در متر توليد گرديده باشد، از رشته‌هاي سنتيك يا معمولي 1729512390
ساير پارچه‌هاي نبافته از رشته‌هاي مصنوعي يا سنتتيك تا وزن 25 گرم بر متر مربع غير مذكور در جاي ديگر 56031190
پارچه نبافته spun lace كه از طريق high pressure waterjet بصورت رول از رشته‌هاي سنتيك يا مصنوعي بعرض 5 الي 120 سانتي‌متر و وزن حداكثر 55g در هر متر مربع توليد گرديد. 56031210
ساير به غير از پارچه‌هاي نبافته spunlace كه از طريق high pressure water jet به صورت رول به عرض 5 الي 120 سانتي متر و وزن حداكثر 25گرم در هر متر مربع ولي بيشتر از 70 گرم در متر مربع نباشد. 56031290
پارچه‌هاي نبافته، غير از رشته‌هاي سنتتيك يا مصنوعي به وزن مترمربع بيش از70 گرم و حداكثر150 گرم 56039300
ساير پارچه‌هاي نبافته حتي آغشته، اندوده به وزن بيش از 150 گرم در هر متر مربع از رشته‌هاي سنتيك يا مصنوعي 56031400

طرح توجيهي توليد پارچه نبافته | ويژگي‌هاي  محصول

نظر به كاربرد وسيع پارچه و منسوجات نبافته در توليد انواع محصولات مختلف استاندارهاي خاصي در سطح بين‌المللي براي تعاريف شاخص‌هاي، ويژگي‌ها و آزمون‌هاي تطبيقي فرايند و محصول مصوب شده است. رعايت و پياده‌سازي شرايط دستيابي به شاخص‌هاي استاندارهاي زير در توليد محصول الزامي است.

شماره استاندارد موضوع
10234 منسوجات نبافته -اندازه‌گيري قابليت جذب مورد نياز-روش آزمون
10902 منسوجات نبافته -تعيين ميزان نفوذ آب (در اثر ريزش قطرات آب)
11008 منسوجات نبافته -تعيين قابليت نفوذ هوا-روش آزمون
11009 منسوجات نبافته -تعيين نيروي پارگي و ازدياد طول با استفاده از روش نوار پهن -روش آزمون
11173 منسوجات نبافته -تعيين مقاومت در برابر نفوذ آب (فشار هيدرواستاتيك) روش آزمون
11174 منسوجات نبافته -زمان نفوذ و عبور مكرر مايع (ادرار مصنوعي)-روش آزمون
1424-1 منسوجات -لائي -قسمت 1-لائي منسوج نبافته قابل دوخت – ويژگي‌ها
1424-2 منسوجات -لائي -قسمت 2-لائي منسوج نبافته با چسب حرارتي -ويژگي‌ها و روش‌هاي
16266 پوشش‌هاي ديواري به صورت رول و كاغذي و منسوج نبافته وينيلي تكميل شده- ويژگي‌ها و روش‌­هاي آزمون
19035-1 پدهاي نبافته براي مصارف پزشكي -قسمت 1-منسوجات نبافته مورد مصرف در پدهاي پزشكي -روش‌هاي آزمون
3400 منسوج نبافته -پوشش رويي پوشك و نوار بهداشتي – ويژگي‌ها و روش‌هاي آزمون
4803 منسوجات نبافته -اندازه‌گيري جذب -روش آزمون
4823-11 منسوجات نبافته -تعيين مايع جذب نشده
4823-5 شماره استاندارد روش‌هاي آزمون براي منسوجات نبافته -تعيين مقاومت به نفوذ مكانيكي
4823-9 منسوجات نبافته -تعيين افت پذيري و ضريب افت
5634 نساجي-منسوجات نبافته –تعريف

طرح توجيهي توليد پارچه نبافته |  كالاي جايگزين و مكمل محصول

امروزه منسوجات بدون بافت با نرخ رشد بالا در حال جايگزين شدن منسوجات ديگر از جمله منسوجات تاري، پودي و حلقوي مي‌باشد. به دليل قيمت پايين‌تر اين محصول امكان جايگزين شدن آن در كاربردهايي كه تعداد دفعات مصرف پايين مي‌باشد. مانند مصارف بهداشتي و پزشكي نيز بسيار بالاست.

علاوه بر آن به دليل ساختار فيزيكي اين نوع منسوجات امكان توليد آن به شكل‌ها و ضخامت‌ها و تركيب‌هاي مختلف بسيار راحت‌تر از منسوجات ديگر فراهم شده است. به صورتي كه مي‌توان حتي از آن به عنوان فيلتر نيز در سطح وسيعي استفاده نمود. استفاده از آن در لايه‌هاي لباس نيز كه به عنوان كاربردي معمول براي اين نوع محصول وجود دارد كه جايگزيني ندارد.

طرح توجيهي توليد پارچه نبافته | موارد كاربرد

منسوجات نبافته به طور وسيع به عنوان ماده اوليه در توليد انواع محصولات بهداشتي، آرايشي و پزشكي صنعتي و خانگي همانند ماسك‌هاي آرايشي، ماسك‌هاي بهداشتي، البسه يك‌بار مصرف محيط‌هاي بهداشتي بيمارستاني و صنعتي، پرده، حوله، زيرانداز، پتوها و دستمال‌هاي يك‌بار مصرف، پوشك‌هاي متنوع، فيلترهاي مختلف گاز، هوا و مايعات، كاغذهاي متفاوت و كيسه‌هاي بسته‌بندي مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

طرح توجيهي توليد پارچه نبافته | دانش فني پروژه و فرايند توليد محصول

منسوجات بي‌بافت از يك لايه مملو از شبكه الياف تار عنكبوتي از الياف منقطع يا فيلامنتي تشكيل شده است. پس از شكل‌گيري لايه مذكور جهت استحكام لازم است به روشي مناسب ميان الياف تشكيل‌دهنده پيوند ايجاد گردد.

بنابراين مي‌توان مراحل تشكيل منسوجات نبافته را به گام‌هاي توليد الياف، لايه‌گذاري، فرآيند ايجاد اتصال در لايه‌ها و در نهايت تكميل و رولينگ محصول تقسيم كرد. تشكيل لايه تار عنكبوتي منسوج مي‌تواند در يك فرآيند خشك يا مرطوب انجام شود و يا فيلامنت‌ها به طور مستقيم پس از ذوب ريسي فرم پيدا كنند. ايجاد پيوند در لايه‌ها مي‌تواند به شكل‌هاي مكانيكي، حرارتي، شيميايي و يا هيدروديناميكي انجام شود.

در نهايت لايه‌ها پس ار طي مراحل رول مي‌شوند. در هر كدام از مراحل ياد شده با توجه به كاربردي كه براي پارجه بدون بافت در نظر گرفته شده،  شرايط و ويژگي‌هاي خاص منسوج بي‌بافت تعيين شده و متناسب با خواص آن مانند وزن، واحد سطح، عرض، ميزان استحكام، انعطاف‌پذيري، نوع الياف مورد استفاده مطابق با تكنولوژي‌هاي توليد به شرح ذيل انتخاب مي‌گردند.

توليد الياف و فيلامنت‌هاي پارچه بدون بافت

الياف مورد استفاده در توليد پارچه‌هاي بدون بافت مي‌تواند الياف طبيعي، مصنوعي و يا تركيبي باشد. خاصيت مهم الياف در نسبت بسيار بالاي طول به قطر است. به گونه‌اي كه مي‌توان به طور مداوم هم‌زمان با فرآيند منسوج، الياف بسيار نازك توليد بدون بافت پارچه را به صورت مستمر تامين كرده و برش داد.

در اين فرايند گرانول‌هاي پليمري پس از خشك شدن از طريق قيف تغذيه وارد سيلندر اكسترودر ويژه ذوب شده و شكل‌دهي پليمر مذاب تحت فشار ماردون و پمپ با فشار از طريق شبكه سوراخ دار قالب، تحت تاثير فشار هواي هدايت شده و به صورت رشته‌اي خارج مي‌گردند تا ساختار اليافي مورد نظر را پيدا و آماده لايه‌گذاري تار عنكبوتي صفحات پارچه بدون بافت گردند.

تشكيل لايه تار عنكبوتي

اين مرحله كه اولين گام توليد صفخه منسوج بي‌بافت است شامل؛ تشكيل يك لايه يكنواخت از الياف مي‌شود كه عرض آن بستگي به عرض دستگاه دارد. لايه تشكيل شده در مرحله بعد استحكام‌دهي و تثبيت مي‌شود. براي توليد لايه تار عنكبوتي منسوجات نبافته و روش‌هاي مختلفي به شرح زير وجود دارد:

  • تشكيل لايه تار عنكبوتي پارچه بروش اسپان باند
  • تشكيل لايه تار عنكبوتي پارپه بروش ملت بلون از الياف كوتاه
  • تشكيل لايه تار عنكبوتي از الياف كوتاه به روش گاردينگ
  • تشكيل لايه‌اي از مخلوط الياف فيلامنتي و الياف كوتاه

 

تشكيل لايه تار عنكبوتي اسپان باند

در اين روش گرانول الياف در ابتداي خط توليد به اكسترود وارد مي‌شود و پس از عبور از قسمت پليمريزاسيون ذوب ريسي، توليد فيلامنت‌هاي رشته‌اي انجام مي‌گيرد. در ادامه عمليات كشش الياف انجام مي‌گيرد و در صورت نياز به توليد الياف رنگي، از همان ابتدا مستربچ رنگي نيز به همراه مواد اوليه اصلي به مخلوط اضافه مي‌گردد. الياف پس از اين مرحله توسط فشار هوا و حركت‌هاي نوساني از يكديگر بازشده روي نوار نقاله متحرك با عرض نسبتاً بزرگ ريخته مي‌شوند تا يك لايه از الياف به اين روش توليد گردد كه مي‌بايست به مرحله بعد يعني مرحله استحكام و تثبيت لايه منتقل شود.

 

تشكيل لايه تار عنكبوتي ملت بلون

در اين روش كه معمولاً براي توليد لايه‌هايي از الياف بسيار ريز و كاربردهايي مانند فيلتراسيون در ماسك‌ها و فيلترها به كار مي‌رود. الياف از گرانول پليمر مورد نظر تهيه مي‌شود. براي اين منظور گرانول به دستگاه ملت بلون تغذيه شده و مستقيماً تبديل به الياف كوتاه با ظرافت بالا مي‌شود.

پس از خروج الياف تشكيل شده از سيستم رشته ساز، جريانات شديد هواي گرم با اعمال نيروهايي كه به رشته ظريف الياف وارد مي‌كنند باعث اعمال كشش زياد در رشته‌ها شده و در نتيجه ايجاد اليافي بسيارظريف مي‌گردند. با استمرار جريان هوا رشته‌هاي الياف از هم گسيخته شده و به شكل اليافي كوتاه روي نوار نقاله به صورت رندوم قرار مي‌دهد. بدين شكل لايه پارچه‌اي از الياف كوتاه بسيار ظريف تشكيل مي‌گردد.

تشكيل لايه به روش  كاردينگ

در اين روش از توليد لايه تار عنكبوتي پارچه بدون بافت از الياف كوتاه ظريف با طول حدود 40 – 95 ميلي‌متر در ابتداي خط حلاجي قرار گرفته و بعد از باز شدن كامل در مرحله حلاجي به دستگاه كاردينگ تغذيه مي‌شود. در دستگاه كاردينگ با توجه به عمليات مختلف توسط سطوح سوزني، يك لايه از الياف به صورت تار عنكبوتي حاصل مي‌شود. لايه شكل گرفته پس از عبور از سيستم فرمينگ به مرحله نهايي منتقل مي‌شود.

تشكيل لايه با اختلاط الياف مختلف كوتاه و بلند

در اين روش توليد به طور هم‌زمان از دو لايه اسپان باند و الياف كوتاه به شكل ساندويچي استفاده مي‌گردد. براي اين منظور لايه توليد شده به روش اسپان باند و لايه حاصله از كاردينگ به دستگاه پيچش تغذيه شده و با روي هم قرار  گرفتن لايه‌ها، يك لايه تركيب شده نهايي حاصل مي‌گردد.

استحكام دهي لايه تار عنكبوتي

روش‌هاي مختلف استحكام و تثبيت لايه تار عنكبوتي الياف پارچه‌هاي بدون بافت عبارتست از روش‌هاي:

پيوند حرارتي الياف، پيوند ناشي از آغشته سازي الياف به مايع و اسپري شيميايي، پيوند الياف ناشي از سوزن زني شدن و روش پيوند الياف در اثر واترجت.

استحكام دهي ترموباندينگ

در اين روش تنها مي‌توان از الياف ترموپلاست در تركيب با الياف ترموپلاست ديگر مورد استفاده قرار گيرد. اين روش به دو تكنيك مجزا تقسيم مي‌شود. در روش اول از غلطك‌هاي كلندرها با حرارت بالا استفاده مي‌شود كه لايه الياف با عبور از ميان آن‌ها به هم فشرده شده و هم در نقاط خاصي الياف ذوب  مي‌شود و اين نقاط باعث اتصال الياف بهم شده و در نتيجه استحكام لايه منسوج نبافته مي‌شود.

در تكنيك ديگر نيز كه براي منسوجات نبافته حجيم به كار مي‌رود در ميان الياف مورد استفاده از اليافي با نقطه ذوب پايين‌تر يا پودر پليمري استفاده مي‌شود كه هنگام عبور لايه الياف در معرض هواي داغ، پليمر يا فيلامنت با درجه ذوب پايين‌تر ذوب شده و باعث اتصال لايه منسوج بي‌بافت خواهد شد.

استحكام دهي شيميايي

در اين روش توليد لايه الياف با آغشته شدن به مواد شيميايي و مواد تكميلي ديگر و پس از عبور از خشك كن يا سيستم پخت مستحكم مي‌گردد.

استحكام دهي سوزن زني

اين روش استحكام دهي براي منسوجاتي با وزن متوسط يا نيمه سنگين به كار مي‌رود. اين روش با استفاده از سوزن‌هايي كه بر روي سطح آن‌ها زوائدي براي درگير نمودن الياف مي‌باشد باعث استحكام لايه الياف مي‌گردد.

استحكام دهي با استفاده از واتر جت

در اين روش با استفاده از نازل‌هاي ظريف، آب از سطح منسوج نبافته با فشار بالا عبور نموده و باعث درگيري الياف مي‌گردد. اين روش براي توليد محدوده وسيعي از توليدات با سرعت و كيفيت مطلوب استفاده مي‌گردد و امروزه بسيار مورد استقبال مي‌باشد.

تكميل نهايي

اين مرحله از توليد منسوجات بي‌بافت امروزه با توجه به محدوده وسيع كاربردها بسيار مورد توجه قرار گرفته است. اين مرحله مي‌تواند شامل تثبيت حرارتي، شستشو، تكميل ضد آب و ضد آتش، چاپ، رنگرزي و سفيدگري و… باشد. اگرچه بسياري از منسوجات بي‌بافت داراي تكميل خاصي نبوده و مي‌توانند مستقيماً مورد استفاده قرار گيرند.

طرح توجيهي توليد پارچه نبافته | ماشين آلات و تجهيزات خط توليد

ماشين آلات ساخت پارچه‌هاي بدون بافت از الياف پليمري به تناسب نوع محصول و تكنولوژي ساخت انواع پارچه تك و چند لايه اسپان باند، ملت بلون، ملت بلون ميكروفيلامنتي در حالت جنرال به شرح ذيل است.

  • خشك كن، مخلوط كن و فيدر گوانول و مستربچ پليمري و افزودني‌ها به اكسترودر
  • اكسترودر با پمپ، فيلترينگ، هيتر و الكتروموتور گيربكس و قالب‌هاي مورد نياز
  • سيستم تهويه مركزي، خنك كننده، دستگاه كشش، كلندرينگ و كمپرسور
  • سيستم خنك كننده فيلامنت‌هاي ذوب شده
  • كانواير، دراير، ماشين آلات وايندر رول
  • سيستم بازيافت ضايعات پليمري
  • لوازم آزمايشگاهي و كارگاهي

 

طرح توجيهي توليد پارچه نبافته | بررسي بازار و رقبا

تا پايان تيرماه سال 1399 تعداد 101 مجوزهاي به منظور توليد انواع پارچه‌هاي بدون بافت كشور صادر شده است كه از اين تعداد 16 واحد با دارا بودن پروانه بهره‌برداري صنعتي با سرمايه‌گذاري 3894 ميليارد ريال و به ظرفيت اسمي 102 هزار تن در سال مشغول فعاليت هستند.

در سال 1397 ارزش ريالي واردات انواع منسوجات نبافته 1445 ميليارد ريال و ارزش ارزي آن 34539 هزار دلار در مقابل ارزش صادرات ارزي و ريالي به ترتيب 6388 هزار دلار و 380 ميليارد ريالي بوده است. تعداد طرح‌هاي در حال احداث داراي پيشرفت فيزيكي بالاي 60 درصد توليد انواع پارچه‌هاي نبافته كشور 19 پروژه است كه پيش‌بيني افزايش توليدي به ميران 135850تن محصولات را براي سال‌هاي آتي دارند.

تعداد كل مجوزها توليد انواع پارچه بدون بافت كشور
101
پروانه‌هاي بهره‌برداري توليد انواع پارچه بدون بافت كشور
تعداد سرمايه اشتغال ظرفيت واحد
16 3894557 564 102695 تن
جوازهاي تاسيس توليد انواع پارچه بدون بافت كشور
85
طرح‌هاي در حال احداث توليد انواع پارچه بدون بافت كشور
تعداد سرمايه اشتغال ظرفيت واحد
19 8308200 633 135850 تن

طرح توجيهي توليد پارچه نبافته | سرمايه گذاري مورد نياز

بر اساس مطالعات انجام شده احداث واحد توليد انواع پارچه‌هاي نبافته با ظرفيت 24000تن در سال 2482 ميليارد ريال سرمايه‌گذاري نياز دارد. نرخ بازدهي داخلي سرمايه‌گذاري بيشتر از 37درصد بوده و دوره برگشت سرمايه حدود 3سال پيش‌بيني شده است. در ادامه خلاصه‌اي از نيازمندي‌هاي احداث اين واحد با ظرفيت اسمي توليد به شرح ذيل در سال ارائه شده است:

مشخصات عمومي طرح

رديف موضوع برآرود واحد
1 زمين 50000 متر مربع
2 زيربنا كل توليدي، خدماتي و ستادي 18000 متر مربع
رديف موضوع هزينه‌ها (ميليون ريال)
1 سرمايه گذاري ثابت 1232000
2 نرخ بازده داخلي (IRR) درصد 37
3 دوره بازگشت سرمايه گذاري (سال) 3
  درصد فعاليت در نقطه سر به سر 21/6

طرح توجيهي توليد پارچه نبافته | مزاياي اجراي طرح

با توجه به مصرف مستمر و روز افزودن منسوجات ساخته شده از پارچه‌هاي نبافته به خصوص در شرايط همه‌گيري اپيدمي‌هاي بيماري زا به عنوان كالايي ضروري در بخش‌هاي بهداشت و درمان كشور درآمده و با توجه به مزيت داشتن منابع مواد اوليه و دسترسي به تكنولوژي ساخت ماشين آلات در سطح بين المللي به موازات تقاضاي بالا، جذابيت قابل قبولي در اين زمينه هم از جهت مصرف داخل و هم با تكيه بر صادرات نشان مي‌دهد.

نتيجه مطالعات مالي و اقتصادي

تحقيقات بازار و ارايه معيارهاي محاسبه هر يك از موارد برآورد سرمايه ثابت و در گردش و توضيح پيرامون هزينه‌هاي ثابت و متغير طرح، پيش‌بيني و قيمت تمام‌شده و همچنين سود ساليانه طرح كه محاسبه گرديده است. بررسي مهم‌ترين شاخص‌هاي مالي و اقتصادي طرح با محاسبات مالي كه از نرم‌افزار Comfar III Expert استخراج شده؛ وضعيت قابل قبولي را به لحاظ مالي براي توليد البسه استاندارد توليد پارچه‌هاي نبافته را نشان مي‌دهد و به دليل وجود تقاضاي مازاد در طول چند سال اول زمينه مساعدي براي ايجاد اين واحد فراهم است.

جهت اخذ مجوزهاي توليد اين محصول و تامين زيرساخت براساس پلان‌هاي مهندسي توليد استاندارد و صادرات محور مي‌توانيد در تمامي مراحل انجام كار از زمان بررسي ايده تا پياده‌سازي و زمان بهره‌برداري از مشاوران و كارشناسان خبره و با تجربه كاردوك كمك بگيريد.

خدمات قابل ارايه  كاردوك به  طرحها و واحدهاي

  • تهيه طرح توجيهي و امكان سنجي طرح با استفاده از نرم افزار كامفار توسط متخصصين كارآمد مهندسي
  • ارائه خدمات در انتخاب ماشين آلات، تاسيسات عمومي و طراحي سايت پلان
  • كمك به تامين نيروي انساني نصب، راه اندازي ماشين آلات و تاسيسات عمومي طرح
  • مشاوره بازاريابي و صادرات محصول با كيفيت به كشورهاي ديگر
  • مشاوره اصلاح تكنولوژي، نوسازي و بازسازي واحدهاي قديمي
  • مشاوره ارتقا بهروري بنگاه
  • ثبت نام در سامانه بهين ياب و سامانه مختلف

براي دريافت مشاوره كسب و كار در ايران و ديگر كشورها مي‌توانيد با كارشناسان مركز كاردوك از طريق شماره 02166418908 تماس بگيريد.

 

 

 

منبع: طرح توجيهي توليد پارچه نبافته | طرح توجيهي توليدانواع پارچه و منسوجات نبافته

امتیاز:
بازدید:
[ ۸ دى ۱۴۰۱ ] [ ۰۷:۵۳:۰۳ ] [ كاردوك ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 1
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی