كاردوك
مشاوره كسب و كار كاريابي كاردوك

 

 

طرح توجيهي توليد سيم و كابل | معرفي محصول

سيم و كابل‌هاي مسي در طرح توجيهي توليد سيم و كابل به دليل داشتن ضريب هدايت الكتريكي مناسب وسيله‌اي براي انتقال جريان برق از شبكه توزيع به مصرف‌كننده آن مي‌باشد كه در ولتاژهاي متفاوت و براي كاربردهاي مختلف از جمله روشنايي، وسايل و تجهيزات برقي تا انتقال نيروي محركه الكترو موتورها به كار مي‌روند. به دليل تنوع نياز سيم و كابل در شكل و ساختار و سايزهاي مختلف عايق شده همانند كابل افشان، سيم افشان، كابل‌هاي كواكسيال، كابل مفتولي، كابل مخابراتي و كابل شيلددار توليد و عرضه مي‌شوند.

ميزان تقاضا براي مس

طيق آمار طرح توجيهي توليد سيم و كابل، ميزان تقاضا براي مس مصرفي در صنايع جهان از جمله خودروسازي تا صنايع الكتريكي و الكترونيكي به ميزان 21درصد در سه ماه سوم سال 2020 افزايش يافت و باعث شد قيمت اين فلز به بالاي 6000دلار بر هر تن برسد.

در حال حاضر ميزان سرانه توليد مس در جهان ۳.۲كيلوگرم به ازاي هر نفر است و اين رقم در ۲۰سال آينده به پنج كيلو افزايش مي‌يابد. ميزان ذخاير معدني شناخته شده مس ايران هشت ميليارد تن است كه ۳۲ و نيم ميليون تن مس خالص دارد.

در حال حاضر ميزان توليد مس كشور ۲۵۰هزار تن است و افق توسعه توليد آن در ۱۴۰۳ معادل ۴۰۰هزار تن خواهد بود. بيش از 70 درصد مس توليد شده جهان در صنايع الكتريسيته و الكترونيك مورد استفاده قرار مي‌گيرد و پيش‌بيني مي‌شود بازار محصولات الكترونيكي از جمله سيم و كابل به يكي از اجزاء مهم تقاضاي مس تصفيه شده در سال‌هاي آتي تبديل شود. براي مشاهده ساير طرح توجيهي صنعتي نوشته شده توسط تيم كاردوك كليك كنيد.

نحوه تقسيم بندي سيم و كابل | طرح توجيهي توليد سيم و كابل

تقسيم‌بندي سيم و كابل در طرح توجيهي توليد سيم و كابل بر مبناي الگوهاي متعددي همانند نوع پوشش و روپوش عايق سيم و كابل، مواد سازنده هادي، تعداد هادي موجود در كابل، نوع عايق، پوشش و روپوش محافظ و نوع مصرف در سايزهاي مختلف صورت مي‌گيرد. تقسيم‌بندي سيم و كابل به نحوي صورت مي‌گيرد كه حاوي تمـامي رده‌هاي سيم و كابل توليدات داخلي، واردات-صادرات و مصرف مي‌باشد. بر اين مبنا تقـسيم‌بندي اوليـه سيم و كابل بر اساس نوع مصرف بدين قرار مي‌باشد.

كابل افشان، سيم افشان، كابل‌هاي كواكسيال، كابل مفتولي، سيم و كابل‌هاي مخابراتي، كابل شيلددار كه مي‌توانند داراي هادي مسي، غير مسي يا تركيبي با روپوش‌هاي عايق سازي متفاوت باشد).

از اين محصول در كجا استفاده مي شود؟

از سيم و كابل مسي در طرح توجيهي توليد سيم و كابل براي انتقال نيروي برق، سيگنال‌هاي مخابراتي، الكترومغناطيس‌ها و تجهيزات ديگر استفاده مي‌شود كه در نهايت منجر به استفاده و كاربرد آن‌ها در تأسيسات و صنايع توليد برق، ماشين‌هاي الكتريكي و… مي‌گردد. از سيم و كابل برق فشار ضعيف، براي انتقال انرژي الكتريكي، در شبكه‌هاي انتقال برق فشار ضعيف به منظور تأمين روشنايي، گرما، نيروي محركه صنايع و ساير بخش‌ها استفاده مي‌گردد.

طرح توجيهي توليد سيم و كابل | كدهاي آيسيك و تعرفه گمركي

متداول‌ترين طبقه‌بندي و دسته‌بندي در فعاليت‌هاي اقتصادي همان تقسيم‌بندي آيسيك است. تقسيم‌بندي آيسيك طبق تعريف عبارت است از طبقه‌بندي و دسته‌بندي استاندارد بين‌المللي فعاليت‌هاي اقتصادي است. كدهاي آيسيك و تعرفه گمركي توليد انواع سيم و كابل مسي در زير درج شده است:

كدهاي آيسيك و تعرفه سيم و كابل مسي

نام كالا ISIC كد تعرفه گمركي
انواع سيم مسي افشان روكشدار 3130512321 ساير هادي‌هاي برق براي ولتاژ بيش از 1000 ولت غير مذكور در جاي ديگر: 85446090
سيم مسي با مقطع تخت با روكش لاكي 3130612371
انواع سيم مسي مفتولي روكشدار 3130512324 ساير هادي‌هاي برقي به جز آن‌هايي كه مجهز به اتصال دهنده‌ها هستند:    85444900
انواع سيم مسي با مقطع گرد و تخت با روكش ايزوله كاغذي 3130512322
كابل افشان قابل انعطاف 31301117  
سيم مسي و آلومينيومي باروكش شيشه ولاك 31301126 كابل هم محور (co-axial) و ساير هادي‌هاي برق هم محور:  85442000
انواع سيم و كابل باروكش سيليكوني 31301131
انواع سيم وكابل مخابراتي 31301210  
سيم وكابل تلفن 31301214  هادي‌هاي برق براي ولتاژ حداكثر 80 ولت:  85444100
سيم مسي با مقطع گرد با روكش لاكي با قطرهاي مختلف 3130612354-9

طرح توجيهي توليد سيم و كابل | ويژگي‌ها و استانداردهاي

در تدوين استاندارد سيم و كابل در طرح توجيهي توليد سيم و كابل تمامي مراحل از ماده اوليه هادي، مقطع هادي‌هاي و كشش سيم‌هاي فرايند توليد و عايق‌سازي و روش‌هاي آزمون‌هاي كنترل كيفيت در استاندارد بين‌المللي همانند استاندارهاي آمريكـايي AWG اسـتانداردهاي انگليـسي BS604 ،BS6500 و BS6346 ، اســتاندارد آلمــاني VDE0250 و VDE0271 و استاندارد بين‌المللي IEC502 مورد توجه و تصويب قرار گرفته است. مطابق با استانداردهاي تـدوين شـده از سـوي موسـسه اسـتاندارد و تحقيقـات صـنعتي ايـران، شماره استاندارد محصولات طرح حاضر در سري استاندارهاي 607 و ساير عناوين مندرج در جدول زير مي‌باشد كه در تطبيق با استاندارد بـين‌المللي تدوين شده است.

شماره استانداردهاي مرتبط با توليد محصول مورد نظر طرح (سيم و كابل)

موضوع استاندارد شماره استاندارد ملي
واژگان الكتروتكنيك-قسمت: كابل­‌هاي الكتريكي 461- 10425
سيم و كابل با عايق و روكش پلي وينيل كلرايد با ولتاژ اسمي و سايزهاي متفاوت سري 607
رنگ‌هاي استاندارد براي عايق P.V.C كابل‌ها و سيم‌هاي فركانس پايين-كد شناسه گذاري رنگ‌ها 957-16071
ويژگي سيم و كابل‌هاي خودرو – قسمت اول: سيم و كابل با هادي مسي 2701
روش‌هاي آزمون براي خصوصيات عملكردي الكتريكي عايق‌ها و روكش‌هاي سيم و كابل 5119

طرح توجيهي توليد سيم و كابل | مواد اوليه توليد انواع  سيم و كابل

مواد اوليه اصلي توليد انواع سيم كابل در طرح توجيهي توليد سيم و كابل عبارتند از مس و مواد پلي اولفين همانند پي‌وي‌سي و پلي اتيلن، پودر ضدچسبندگي، روغن ويژه كشش مفتول، مواد اوليه چاپ و بسته‌بندي و قطعات مصرفي ماشين آلات صنعتي  مي‌باشد كه در آن مس به عنوان هادي و مواد پليمري به عنـوان عـايق مي‌باشند.

موارد كاربرد سيم و كابل مسي

مس توليدي در ساخت و ساز ساختمان، توليد و انتقال نيرو، توليد محصولات الكترونيكي و توليد ماشين آلات صنعتي و وسايل نقليه حمل و نقل مورد استفاده قرار مي‌گيرد. سيم‌كشي جزء جدايي‌ناپذير لوازم خانگي، سيستم‌هاي گرمايشي و سرمايشي و پيوندهاي مخابراتي است كه هر روز در ساختمان‌ها و محيط‌هاي صنعتي استفاده مي‌شود.

اتومبيل به طور متوسط ​​حاوي 1.5كيلومتر سيم مسي است و مقدار كل مس به كار رفته از 20كيلوگرم در ماشين‌هاي كوچك تا 45كيلوگرم در خودروهاي لوكس و هيبريدي متغير است كه اين كاربرد به دليل قابليـت‌هاي مناسب هـدايت الكتريكي و حرارتي آن صورت مي‌گيرد. به گونه‌اي كه 70درصد مس و آلياژهاي مـسي توليدي در بخش صنايع الكتريكـي و مخـابرات به كار گرفته مي‌شود. تا جايي كه در بخش‌هاي بزرگي از شبكه‌هاي توزيع برق و خطوط فشار قوي زيرزميني و فشار ضعيف كمتر از يك كيلو ولت و سيم و كابل‌هاي انعطاف‌پذير (افشان) از هادي‌هاي مـسي استفاده مي‌شود. براي آشنايي با كابل فشار قوي كليك كنيد.

كالاهاي جايگزين | طرح توجيهي توليد سيم و كابل

به دليل نوع كاربرد و اسـتفاده سـيم و كابـل بـرق فـشار ضـعيف در سيـستم انتقال و توزيـع انرژي الكتريكي، محصولي كه بتواند با اين قيمت و خواص جايگزين آن شود، تاكنون مشخص نشده است. تنها ممكن است كالاي جايگزين در بخش هادي سيم و كابل رقابت ميان مس و آلومينيوم باشد. ليكن با توجه به محدوديت سطح مقطع هادي‌هاي آلومينومي و عدم امكان توليد مقرون به ـصرفه رشته‌هاي آلومينيومي براي توليد سـيم وكابل‌هاي انعطـاف پـذير(افـشان) و تقاضاس فزاينـده مصارف الكتريكي تمايل به استفاده از هادي‌هاي مسي روندي صعودي دارد.

طرح توجيهي توليد سيم و كابل | دانش فني و فرايند توليد

محصولات نيمه ساخته مسي در طرح توجيهي توليد سيم و كابل با روش‌هاي گوناگون ريخته‌گري،ترمو مكانيكي شامل نور، كشش و اكستروژن و آبكست تهيه مي‌گردد. محصول مي‌تواند مفتول، ميلگرد، ورق، تسمه، لوله و مقاطع از جنس مس و يا آلياژهاي مسي باشند. براي بازديد از ساير طرح توجيهي صنايع برق و الكترونيك كليك كنيد.

محصولات نيمه ساخته پايه و اساس ساخت محصولات نهايي مسي از قبيل سيم و كابل مي‎باشند. در روش توليد غيرمستمر، سيم مس پس از هر مرحله كشش و توليد مفتول كشيده شده روي قرقره‌هاي فلزي پيچيده و سپس با قرار دادن تعداد زيادي از قرقره‌ها در داخل كوره‌هاي حرارتي، به مدت چند ساعت، آن‌ها را در حرارت ثابت نگه داشته تا ساختار مولكولي كشيده شده در اثر حرارت به حالت طبيعي اوليه برگردد و سپس سيك‌ها را خنك كرده تا آنيل (نرم) شوند.

روش كانتينيوس

در روش توليد كانتينيوس، پس از هر مرحله كشش، بلافاصله مفتول كشيده شده وارد دستگاه آنيلينگ شده، سپس توسط هواي آزاد خشك و بر روي قرقره‌هاي جمع كننده پيچيده مي‌شوند. در اين روش به دليل يكنواختي انجام عمل آنيلينگ كيفيت محصول قابل كنترل‌تر و به دليل مستمر بودن با صرفه‌جويي در زمان و افزايش راندمان توليد به علت حذف مراحل جداگانه آنيلينگ روبرو هستيم.

در فرايند توليد سيم و كابل برق مفتول با قطر 8 ميليمتر در دستگاه كشش اوليه با عبور مفتول از حديده يا قالب تا قطر 1ميليمتر كشيده مي‌شود. مفتول كشيده شده توسط سيستم حرارتي الكتريكي كه در انتهاي دستگاه تعبيه شده آنيلينگ مي‌گردد و به اصطلاح شبكه مولكولي آن دوباره احيا شده و سيم نرم مي‌گردد.

در مرحله بعدي سيم طي چندين مرحله از قالب‌هاي دستگاه كشش عبور كرده تا به قطر مورد نظر برسد، در اين مرحله سيم به علت كشش زياد و تغيير شكل مولكولي داراي تنش بوده و بايستي تنش گيري شود كه قرقره‌هاي حاوي سيم در داخل محفظه يا ديگ آنيل داراي شرايط خلأ قرار گرفته تا آنيل شود. آنيل كردن در محيط خلأ از اكسيد شدن سطح سيم توليد شده و تغيير رنگ آن جلوگيري مي‌نمايد.

گام آخر

در گام بعد مطابق برنامه ريزي تعداد مشخصي سيم توسط دستگاه تاييده مي‌شود. در گام نهايي با استفاده از دستگاه اكسترودر عايق‌بندي جداره خارجي سيم مطابق با استاندارد سطح ظاهري آن انجام مي‌گيرد. سيم روپوش داده شده توسط دستگاه بسته‌بندي در حلقه‌هاس 100 مترس بسته‌بندي مي‌شود. براي توليد كابل، سيم‌هايي را كه از قبل عايق و روپوش شده را توسط دستگاه اكسترودر دوباره پوشش مي‌دهند و در اين فرايند براي جدايي دو جداره عايق سيم‌ها و كابل از پودر تالك استفاده مي‌نمايند. براي اطلاع از اصول كلي طرح توجيهي كليك كنيد.

 

طرح توجيهي توليد سيم و كابل | ماشين آلات و تجهيزات خط توليد

با توجه به طرح توجيهي توليد سيم و كابل، انتخاب ماشين‌آلات سطح فناوري ساخت، ظرفيت توليـد نصب و راه‌اندازي و خدمات بعد از فروش اهميت دارد. ماشين‌آلات توليدي مورد نياز توليد محصولات شركت در جدول 28 در فاز موجود ارائه شده است.

دستگاه كشش اوليه مفتول

2 دستگاه كشش متوسط

3 دستگاه كشش فاين آنيل پيوسته

4 دستگاه كشش فاين نهايي

3 دستگاه تك سيمه

5 دستگاه اكسترود روكش سيم

6 دستگاه اكسترودر غلاف

7 بانچر (تاباننده سيم) با متعلقات تا 22 رشته داخلي

8 استرندر 1 دستگاه 7 رشته

9 استرندر 19 رشته براي كابل‌هاي كنترل

10 دستگاه كويلينگ دستگاه كلاف ساز

11 دستگاه بسته‌بندي كابل

12  دستگاه جوش گرم و نازك كن براي جوش مفتول

31دستگاه ريوايندينگ پيچ قرقره‌ها

14 دستگاه جوش سرد براي جوش مفتول سيم

15 تجهيزات تست و كنترل كيفيت

16 سيستم مانيتورينگ و كنترل خط توليد

17- پودر پاش

18- جت پرينتر و ماركر

 

طرح توجيهي توليد سيم و كابل | بررسي بازار و رقبا

طبق آمار طرح توجيهي توليد سيم و كابل تعداد كل مجوزهاي صادره توليد سيم و كابل كشور تا مرداد ماه سال جاري بر اساس آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت 894 مجوز بوده كه از اين ميزان تعداد 222 واحد صنعتي داراي پروانه بهره برداري توليد سيك و كابل با سرمايه‌گذاري 8354 ميليارد ريال و ظرفيت اسمي 1423هزار تن مي‌باشند. براي ثبت نام وام در بهين ياب كليك كنيد.

تعداد جواز تاسيس‌هاي صادره 627 فقره است كه از اين تعداد تنها 38 طرح در حال احداث سيم و كابل داراي پيشرفت بالاي 60درصد مي‌باشند.

تعداد كل مجوزهاي صادره توليد انواع سبم و كابل مسي تا تير 1399
894
تعداد كل پروانه‌هاي بهره‌برداري صادره توليد انواع سبم و كابل مسي
تعداد سرمايه(م.ر) اشتعال ظرفيت واحد
222 8354492 10434 1423455 تن
تعداد كل جوازهاي تاسيس صادره توليد انواع سيم و كابل مسي
627
تعداد سرمايه (م.ر) اشتعال ظرفيت واحد
38 2577830 1309 41740 تن
واردات هادي‌هاي برق در سال 1397
941,142ميليون ريال 22,619,550 دلار
صادرات هادي‌هاي برق در سال 1397
4,830,945 ميليون ريال 91,278,532 دلار

طرح توجيهي توليد سيم و كابل | سرمايه گذاري مورد نياز

بر اساس طرح توجيهي توليد سيم و كابل و مطالعات انجام شده احداث واحد انواع سيم و كابل در سال جاري 458ميليارد ريال سرمايه  نياز دارد. نرخ بازدهي داخلي سرمايه گذاري بيشتر از 30درصد بوده و در كمتر از چهار سال بعد از به توليد رسيدن برگشت سرمايه خواهيد داشت. در ادامه خلاصه‌اي از نيازمندي‌هاي احداث اين واحد با ظرفيت عملي توليد 1500تن در سال ارائه شده است.

مشخصات عمومي طرح

رديف موضوع برآرود واحد
1 زمين 4000 متر مربع
2 زيربنا كل توليدي ،خدماتي و ستادي و روباز 1820 متر مربع

جدول شاخص‌هاي مالي و سرمايه گذاري  طرح

موضوع هزينه‌ها  (ميليون ريال )
سرمايه گذاري  كل 145695
نرخ بازده داخلي IRR 23
دوره برگشت سرمايه 1/3
درصد فعاليت در نقطه سر به سر 44

طرح توجيهي توليد سيم و كابل | مزاياي اجراي طرح

بخشي از نياز كشور از محل واردات تامين مي‌شود با توجه به توسعه صنايع پتروشيمي در كشور صنايع پايين دستي آن از مزيت صادارتي و تامين نياز داخل برخوردار مي‌باشد و اگر اين مزيت با مزيت فراورده صنايع معدني مس كشور در توليد محصولات رقابتي داراي سطح تكنولوژي و كيفيت مناسب  برخودار باشد، مي‌تواند هم داخل و هم در خارج كشور بخشي از بازار را مطابق ظرفيت توليدي براساس تحقيقات بازار به خود اختصاص دهد. جهت ثبت نام در سامانه بهين ياب و سامانه مختلف كليك كنيد.

طرح توجيهي توليد سيم و كابل | نتيجه مطالعات مالي و اقتصادي

تحقيقات بازار و برآورهاي مالي فني و اقتصادي تهيه شده طرح توجيهي توليد سيم و كابل در سال 1401 و تحليل شاخص‌هاي مالي و اقتصادي طرح با محاسبات مالي كه از نرم‌افزار Comfar III Expert وضعيت قابل قبولي را به لحاظ مالي براي توليد و بسته  بندي انواع سيم و كابل از هادي مسي با كيفبت را نشان مي‌دهد.

جهت اخذ مجوزهاي توليد اين محصول و تامين زيرساخت بر اساس پلان‌هاي مهندسي توليد استاندارد و صادرات مجوز مي‌توانيد در تمامي مراحل انجام كار از زمان بررسي ايده تا پياده‌سازي و زمان بهره‌برداري از مشاوران و كارشناسان خبره و با تجربه كاردوك كمك بگيريد.

خدمات قابل ارايه كاردوك به طرح‌ها و واحدهاي توليد كننده

براي تهيه طرح توجيهي توليد سيم و كابل و طرح توجيهي در زمينه‌هاي مختلف مي‌توانيد با كارشناسان تماس بگيريد. از جمله خدمات مركز مشاوره كسب و كار كاردوك مي‌توان به موارد زير اشاره داشت :

  • ارائه خدمات در انتخاب ماشين آلات، تاسيسات عمومي و طراحي سايت پلان
  • تامين نيروي انساني نصب و راه اندازي ماشين آلات و تاسيات عمومي طرح توليد
  • مشاوره فرمولاسيون مواد اوليه
  • مشاوره اصلاح تكنواوژي، نوسازي و بازسازي واحدهاي قديمي
  • مشاوره صادرات محصول با كيفيت به  كشورهاي ديگر
  • تهيه طرح توجيهي و امكان سنجي طرح با استفاده از نرم افزار كامفار توسط متخصصين كارآمد مهندسي
  • ثبت نام در سامانه بهين ياب و سامانه مختلف

براي دريافت مشاوره از متخصصان مركز مشاوره كسب و كار و كاريابي كاردوك جهت نوشتن طرح توجيهي مي‌توانيد با شماره 02166418908 تماس بگيريد.

 

 

منبع: طرح توجيهي توليد سيم و كابل | خلاصه طرح توليد سيم و كابل مسي

امتیاز:
بازدید:
[ ۱۵ دى ۱۴۰۱ ] [ ۱۱:۲۵:۴۹ ] [ كاردوك ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 6
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی