كاردوك
مشاوره كسب و كار كاريابي كاردوك

 

 

 

پارچه هاي بي بافت براي چه مصارفي توليد مي‌شود؟

برنامه‌ريزي و مهندسي ويژگي‌هاي خاص آن‌ها از طريق انتخاب مواد اوليه و تكنولوژي‌هاي شكل‌گيري، توليد، پيوندهاي تثبيتي الياف و پارچه و همچنين عمليات تكميلي همانند چاپ، برجسته‌سازي و لمينيت امكان ارائه محصولات متنوع با كارايي بالا را فراهم مي‌آورد.

به گونه‎اي كه نقش منسوجات بدون بافت را در بسياري از نيازهاي روزمره زندگي همانند توليد ماسك، پارچه‌هاي مورد استفاده در البسه بك‌بار مصرف بيمارستاني، پوشك، دستمال‌هاي مختلف، چسب پزشكي، آستري لباس، البسه عايق، لباس حفاظتي محيط كار صنعتي، پوشش‌هاي مقاوم در برابر مواد شيميايي، دستمال سفره، فيلترهاي هوا و سوخت انواع خودرو و ماشين آلات صنعتي و بسياري از كاربردهاي ديگر مي‌توان مشاهده كرد.

فرايند و تكنولوژهاي  توليد پارچه  هاي بدون نبافته

توليد منسوجات بدون بافت جهت تبديل منسوجات به طيف گسترده‌اي از محصولات كاربردي در سه مرحله اصلي صورت مي‌گيرد؛ فناوري‌هاي مدرن امكان همپوشاني برخي مراحل را در فرايند توليد فراهم مي‌كند و در برخي موارد هر سه مرحله مي‌توانند هم‌زمان به صورت پيوسته انجام شوند. در ادامه 6 روش توليد پارچه هاي بي بافت را شرح داده‌ايم. براي سفارش طرح توجيهي پارچه نبافته كليك كنيد.

1- توليد الياف و فرم گيري صفحات تار عنكبوتي

  • ايحاد پيوند مابين الياف تار عنكبوتي
  • فرايند تثبيت و نكميل نهايي صفحات
  • فرايند توليد پارچه بدون بافت به روش خشك

ساخت منسوجات نبافته با چيدن الياف بر روي يك صفحه به صورت وب آغاز مي‌شود. فيلامنت‌ها و الياف اصلي رشته‌هاي اكسترود شده ناشي از تغيير شكل گرانول‌هاي پليمري مذاب مي‌باشند. تصاوير برخي از روش‌هاي استفاده شده براي فرم‌دهي پارچه‌هاي بدون بافت به شرح ذيل است.

 

1-  عدل بازكن

2- مجراي تغديه

3-رول جمع كن

4- خشك كن

5 – ظرف مايع تثبيت كننده پيوند

6- آغشته سازي

7- كاردينگ و فرم دهي

8- كانواير انتقال صفحه الياف از تغديه كننده و اوپنر به بلندينگ

9- عدل الياف آماده

2- توليد پارچه هاي بي بافت از الياف كوتاه  با استفاده از هوا

توليد پارچه با تكنيك كاردينگ يك فرآيند مكانيكي است كه فرايند آن از عدل الياف آماده شروع مي‌شود. اين الياف ابتدا باز، مخلوط و توسط سيستم پنوماتيك و فشار هوا به شكل تار عنكبوتي به كاردينگ منتقل مي‌شوند. در دستگاه كارتينگ كه داراي استوانه‌هاي دوار يا يك سري از حلقه‌هاي پوشش داده شده با نوارهاي باريك دندانه‌دار است؛ يك شبكه تار عنكبوتي الياف وارد مي‌شوند.

پيكربندي دقيق صفحات پارچه فرم‌دهي شده در اينجا به نوع الياف و وزن پايه‌اي الياف كه توليد مي‌شود، بستگي دارد. صفحات وب را مي‌توان به صورت موازي از الياف هم راستا شده  كه در جهت دستگاه قرار مي‌گيرند و يا به صورت تصادفي و راندوم هدايت شده‎اند، ساخت. به گونه‌اي كه در شبكه‌هاي موازي الياف موجود در لايه و ورق تار عنكبوتي، استحكام كششي خوب، كشيدگي كم و تحمل پارگي در جهت  مسبر حركت و عمود بر دستگاه ايجاد شوند. پارامترهاي كنترلي دستگاه و ويژگي الياف تركيبي مي‌توانند متنوع باشند و در نتيجه طيف گسترده‌اي از پارچه‌ها با خواص مختلف را توليد نمايد.

 

  1. تغذيه الياف كوتاه
  2. آسياب چكش الياف
  3. فرمينگ هد
  4. خروجي هوا
  5. صفحات تار عنكبوبي
  6. فشرده سازي
  7. كانواير سيم مش متحرك
  8. براي پيوند بيشتر
  9. الياف + هوا در
  10. الياف حرارتي

3- توليد پارچه هاي بي بافت از الياف كوتاه  به روش مرطوب

خيساندن الياف مانند ساخت كاغذ است. تفاوت آن‌ها در ميزان الياف مصنوعي موجود در يك پارچه بدون بافت است. دوغاب رقيق آب و الياف روي نوار نقاله سيمي متحرك قرار مي‌گيرند، جايي كه آب تخليه مي‌‍شود و الياف به صورت شبكه تار عنكبوتي ايجاد مي‌شوند تا با فشردگي بين غلطك‌ها آبگيري و خشك شدن بهم اتصال يافته و در تمامي جهت‌هاي صفحه مستحكم شوند. با اين روش طيف گسترده‌اي از الياف طبيعي، معدني و مصنوعي با طول‌هاي مختلف قابليت توليد دارند.

 

  1. الياف بلند
  2. آب
  3. فيبر و آب (دوغاب)
  4. شكل گيري صفحات وب
  5. آغشته به بند
  6. خشك كردن
  7. اتمام و رولينگ پارچه
  8. دفع بيش از حد آب
  9. خمير چوب مخصوص كاغذ سازي

4- توليد به  روش اكسترودينگ

ذوب تابي يك اصطلاح عمومي است كه در توليد پارچه بدون بافت تار عنكبوتي توليد شده به طور مستقيم از پليمرهاي گرمانرم را توصيف مي‌كند. اين اصطلاح شامل دو فرآيند اسپان باند و ملت بلون است كه اغلب به صورت تركيبي اجرا مي‌شوند. در اين فرايند ابتدا گرانول‌هاي پليمري همانند پلي پروپيلن سيستم اكسترودينگ و قالب‎هاي آن با استفاده از مكانيزيم ذوب هوادهي در قالب به رشته‌ها و فيلامنت‌هاي پليمري تبديل مي‌شوند.

اين  رشته‌هاي پيوسته قبل از اين كه روي نوار نقاله قرار گيرند، كشيده و جهت دهي مي‌شوند. سپس توسط كانواير افقي به سيستم تثبيت و گالندرينگ صفحات وب رفته و پس از اتمام فرايند به صورت رول در مي‌آيند.

در نهايت يك پارچه وب يكنواخت رول شده ساخته مي‌شود. استحكام پارچه بي بافت توليد شده با فرآيند اسپان باند را مي‌توان با كاردينگ مقايسه كرد. در اسپان باند تقويت و افزابش استحكام به دليل ضعيف شدن رشته‌ها، باعث تقويت بافت با مقاومت بيشتر در مقايسه با كارتينگ مي‌شود. نكته منفي اين است كه انتخاب مواد اوليه در فرايند اسپان باند به دليل عبور هوا در زمان شكل‌گيري فيلامنت‌ها و وجود مولفه‌هاي خواص الياف پليمر دو جزيي محدودتر است.

 

  1. تغذيه گرانول پليمري
  2. پليمر مذاب
  3. شكل دهي با قالب اكسترودر
  4. ميكرو كنترلر رشته (خنك كننده و كشش)
  5. هوا دهي
  6. اتصال كلندري
  7. تخليه و انتقال
  8. پراكنش الياف
  9. اكسترودر

5- توليد پارچه هاي بدون بافت ملت بلون به  روش اكسترودينگ

ملت بلون مانند سپان باند با اكسترود كردن يك پليمر داراي ويسكوزيته كم شروع مي‌شود. اما به جاي  خوابانيدن رشته‌ها هنگام ترك اسپينر، رشته‌ها با جريان هواي گرم  در حالي كه هنوز تا حدي در حالت ذوب هستند، نازك و بريده مي‌شوند. اين امر باعث مي‌شود رشته‌هاي بسيار نازك‌تر و داراي مقاومت كششي كمتري باشند. رشته‌هاي باريك نازك شده براي تشكيل پارچه بر روي يك نوار نقاله به صورت تار عنكبوتي قرار گرفته و پس از ورود به بخش تثبيت و تكميل شكل گرفته و مستحكم مي‌شوند.

6- تكنيك هاي نوين توليد پارچه هاي بدون بافت

فرايند توليد الياف ملت بلون منجر به توليد رشته‌هايي با حداقل قطر 1 ميكرون مي‌شود. بيش از يك دهه تحولات در توليد انواع پارچه‌هاي بدون بافت از الياف نازك‎ترا فزايش راندمان پيشرفت توليد را به همراه داشته است. فناوري‌هاي جديد موجود در بازار توليد اين محصولات عبارتند از:

ذوب زيزي ميكروني، بافت سانتريفوژي، ريسندگي محلول و الكتروبافي اگر چه بهره‌وري اين روش‌ها در مقايسه با ذوب اسپان بافت كم است، اما  خواص بي‌نظيري را مي‌توانند به يك پارچه نبافته اضافه نمايند.

براي مشاهده ساير طرح توجيهي صنعتي نوشته شده توسط كارشناسان كاردوك كليك كنيد.

خدمات قابل ارايه  كاردوك به  طرحها و واحدهاي

  • تهيه طرح توجيهي و امكان سنجي طرح با استفاده از نرم افزار كامفار توسط متخصصين كارآمد مهندسي
  • ارائه خدمات در انتخاب ماشين آلات، تاسيسات عمومي و طراحي سايت پلان
  • كمك به تامين نيروي انساني نصب، راه اندازي ماشين آلات و تاسيسات عمومي طرح
  • مشاوره بازاريابي و صادرات محصول با كيفيت به كشورهاي ديگر
  • مشاوره اصلاح تكنولوژي، نوسازي و بازسازي واحدهاي قديمي
  • مشاوره ارتقا بهروري بنگاه
  • ثبت نام در سامانه بهين ياب و سامانه مختلف كليك كنيد.

براي دريافت مشاوره كسب و كار در ايران و ديگر كشورها مي‌توانيد با كارشناسان مركز كاردوك از طريق شماره 02166418908 تماس بگيريد.

 

 

 

منبع: خط توليد پارچه هاي بي بافت | فرايند و تكنولوژي توليد انواع پارچه هاي نبافته

امتیاز:
بازدید:
[ ۲۶ دى ۱۴۰۱ ] [ ۰۸:۲۴:۲۸ ] [ كاردوك ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 9
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی