كاردوك
مشاوره كسب و كار كاريابي كاردوك

 

 

 

پنبه | طرح احداث واحد پنبه پاك كني   

پنبه گيـاهي گلـدار و دو لپـه از خـانواده ي Malvaceae از جـنس Gossypium بوده و ريـشه ي عمودي دارد ارتفاع بوته آن تا 60 سانتي متر بوده و تا دومتر نيم بالا مي رود گونه هاي مختلف آن همانند آپلند،استپل فوق بلند،درختي و لووان در مناطق مختلف جهان كشت مي شوند ميوه پنبه بصورت كپسولي اسـت و بـه اندازه ي يك گردو بزرگ مي شود به آن غوزه پنبه مي گويند و تخم پنبه درون آن قرار دارد . الياف پنبه به صورت توده اي متراكم بوده و در سطح تخمك ها رشد مي كند و گل هـايي كـه مـي روينـد بطور معمول بيش از 15 تخمك دارند كه داخل غوزه ي گياه قرار گرفته اند .

 

معرفي محصول | طرح توجيهي پنبه عدل كني

اجزاي مختلف پنبه بدليل كاربردهاي متعدد ، پنبه را به محصولي استراتژيك و پر ارزش بلخاظ اقتصادي كشاورزي ، صنعتي و تجارت جهاني تبديل كرده است كه مي تواند ارزش افزوده ي قابل قبولي را هـم از بعـد توليد وهم از بعد بازرگاني داشته باشد. پنبه پاك كني يكي از فعاليت هاي صنعتي ابتدايي اين زنجيره ارزش است كه طـي مراحل آن الياف پنبه از وش پنبه جدا و آماده مصارف صنعتي مي شود

ويژگيها و مشخصات فني پنبه | طرح احداث واحد پنبه پاك كني

الياف ، نخ و پارچه پنبه اي داراي ويژگي هاي منحصر بفردي همانند نرمي ، دوام بالا ،قابليت جذب رطوبت ، زنگ پذيري ، حفظ ثبات رنگ ، قابليت تنفس مناسب و مقاوم در برابر الكتريسته ساكن هستند در سطح هر يـك از تخمك هاي پنبه حدوداً 20000 تار ليف وجود دارد وقتي كه اين گياه باز مي شود تخمـك هـا و اليـاف داخـل غوزه كه به صورت توده ي كركدار در معرض هوا قرار مي گيرند و رطوبت داخل اليـاف تبخيـر شده و الياف شكل استوانه اي بودن خود را از دست مي دهند و اين عمل باعث مي شود كه ديواره هاي سلولي جمـع شده و حالت از هم باز شده و فرو ريخته اي را پيدا كند در چنين حالتي تار پنبه يك پيچش مختصر يـا نيم تاب به خودمي گيرد كه اصطلاحاً آن را Cotton مي نامند .پنبه بلحاظ ژنتيكي در دو دسته پنبه آسيايي با 13 جفت كروموزوم و پنبه آمريكايي با 26 جفت كروموزو طبقه بندي مي شود كه هر كدام زير مجمو عه هاي و ارقام خود را دارند پنبه هاي آسيايي ليف كوتاه تر و پنبه هاي آمريكاي ليف بلند تري را دارا مي باشند. انواع بسياري از ازقام پنبه وجـود دارد كه الياف آن ها از نظر طول ، زيري ، سفيدي با هم متفاوتند . ليف پنبه در حالت خشك داراي 88 الي 96 درصد سلولز، پروتئين، پكتين، قند و 4 تا 8 درصد موم مي باشد طبقه بندي پنبه ها بلحاظ طـول اليـاف را بـه پنبه هاي داراي الياف ،كوتاه ،متوسط ،بلند متوسط و بسيار بلند نقسيم مي كنندكه هر كردام موارد مصرف خاصي را دارند. هر چه طول الياف پنبه ييشتر باشد رشتن و ريسندگي آن بيشتر به هم پيچ خورده و مي تواند باريك تر باشد پنيه هاي با الياف كوتاه را در تهيه ي نخ هاي ضخيم بكار مي برند.

 

 پنبه پاكني | طرح احداث واحد پنبه پاك كني   

پنبه پاكني فرآيند است كه طي آن الياف پنبه را از پنبه دانه ها جدا مي كنند. عمده ترين فعاليت در پنبه پاك كني تبديل محصول زراعي به يك كالاي قابل فروش و مصرف در صنايع نساجي است. از اين رو پنبه پاك كني پلي مابين توليد كشاورزي وريسندگي نخ و بافت پارچه است. دو روش براي پنبه پاك كني بلحاظ تكتولوزي وجود دارد روش رولينگ جبن و روش اره اي داندانه دار يا ساو جين چرخان كه در فرايند پنبه پاك كني به كار مي روند وباين روشها مي توان الياف پنبه را از پنبه دانه جدا كرده و پنبه را كاملاً پاك و آماده عدل بندي توسط پرس نمود.

معرفي كدهاي ISIC | طرح پنبه عدل كني

ISIC نوعي طبقه‌بندي استاندارد براي فعاليت‌هاي اقتصادي توليدي است. هدف اصلي كديشن ISIC فراهم كردن مجموعه‌اي از رده‌هاي فعاليتي است به‌طوري‌كه در آن بتوان موجوديت‌هاي اقتصادي را بر اساس نوع فعاليتي كه انجام مي‌دهند طبقه‌بندي كرد. وزارت صمت از اين طبقه‌بندي براي دسته‌بندي فعاليت‌هاي صنعتي استفاده مي‌نمايد. بر اساس سيستم طبقه‌بندي آيسيك، كدهاي فعاليت‌ها مرتبط با پنبه پاك كني به شرح ذيل است:

پنبه پاك كني و پنبه محلوج :           17111141

الياف پنبه                       17111140

كنجاله پنبه دانه                   1514512426

روغن خام پنبه دانه                1514412305

كالاي هاي جايگزين پنبه

پنيه بعنوان مواد اوليه و كالايي واسطه اي در صنعت نساجي به صورت مستقيم و يا به صورت اختلاط با الياف مصنوعي براي توليد انواع نخ هاي و در نهايت براي توليد پارچه و پوشاك استفاده مي شود. كالاهاي جايگزين اين محصول مي توان به الياف مصنوعي مورد استفاده در توليد پارچه بافت شده و پارچه هاي بدون بافت اشاره نمود كه با توجه به مقرون به صرفه بودن و طبيعي بودن الياف پنبه در بازار رقابت هنوز اهميت بسزايي دارد. پنيه داراي كيفيت و مزايايي است كه غالباً در توليد پوشاك استفاده از آن ترجيح داده مي شود راحتي، خاصيت جذب رطوبت و بهداشتي بودن البسه ساخته شده از پنبه از مزاياي آن محسوب مي گردد . از آنجائيكه كيفيت و استحكام و دوام پنبه را در اختلاط با الياف سنتتيك مي توان بهبود بخشيد تقاضاي براي مصرف آن بطور مستمر رو به فزوني بوده است.

 موارد مصرف و كاربرد طرح احداث واحد پنبه پاك كني   

پنيه داراي كيفيت و مزايايي منحصر بفردي همانند جذب رطوبت ، بهداشتي بودن ،رنگ وثبات پذيري است كه زمينه كاربرد آن را در صنايع محتلفي همانند نخ ، توليد پوشاك ، فرش ماشيني و دستباف، لحاف و تشك، وسايل نظافت، حوله، برزنت، دستمال كاغذي و طناب را فراهم نموده است .

دانش فني پروژه و روش عدل بندي پنبه | طرح احداث واحد پنبه پاك كني

هدف از تكنيك هاي پنبه پاك كني جدا سازي مواد خارجي مانند سنگريزه ، غوزه هاي سبز، اضافات غوزه، چوبها و ساقه ها از پنبه بمنظور توليد الياف پنبه و پنبه دانه كاملاً تميز مي باشد . براي آماده سازي و حفظ كيفيت الياف پنبه بايد در مرحله نخست مواد خارجي قبل از انبار كردن و جداسازي پنبه دانه از پنبه جدا شود و در فرآيند جدا سازي پنبه دانه بايد پنبه برداشت شده تميز شوند. تا با به حداكثر رساندن تميزي الياف استاندارد ريسندگي مناسب به سطح قابل قبول برسد. لذا تميز كردن الياف پنبه در مراحل مختلف تا آمادگي براي نخ ريسي بخش اساسي از فعاليت هاي آماده سازي پنبه است.

جدا سازي پنبه از پنبه دانه و پنبه پاك كني با استفاده از تكنولوژي مناسب ضايعات را كاهش و كيفيت مطلوب محصول و كاهش هزينه توليد را فراهم مي نمايد.جدا سازي الياف پنبه در دستگاهي به نام جين صورت مي گيرد از جين غلتكي ، جين اره اي و هوايي براي اين كار استفاده مي شود در جين غلتكي رول هاي متحرك نزديك به هم كه بر روي شاسي قرار گرفته اند در جهت هاي مخالف با هم حركت كرده و سبب مي شوند روش ورودي بر روي غلتك از آن گذشته و الياف به دليل عبور از ميان دو غلتك و در اثر كشيده شدن از بذر جدا و به طرف ديگر انتقال پيدا كرده و بذر در همان طرف جداسازي مي شود.

در دستگاه جين اره اي الياف توسط برس از اره جدا مي گردند و در دستگاه جين هوايي به وسيله ي جريان هوا، الياف را از اره جدا مي سازد راندمان كار پنبه پاك كن هاي غلتكي از پنبه پاك كن هاي اره اي كمتر است اما در حين پنبه پاك كني گره كمتر توليد مي شود؛ كه يك ويژگي مطلوب براي بعضي از پنبه ها است.

در تصفيه ي صنعتي پنيه ايتدا وش پنبه براساس نوع و رقم شامل ميزان پاكي ،رسيده بودن ورطوبت و ارقام مختلف وش تفكيك گردند تا علاوه بر حفظ كيفيت تنظيم كار قسمت هاي مختلف كارخانه براساس نوع و رقم پنبه انجام شود پس از طبقه بندي خوراك كارخانه و اندازگيري ميزان رطوبت پنبه با استفاده از مكنده به سپراتور و سپس خشك كن وش منتقل ميگردد.

در ادامه پس از تميز كردن و حلاجي در كلينرها تميز ومواد خارجي آن توسط اكستراكتور جداسازي شده و توسط سيستم توزيع كننده آماده ورود به دستگاه هاي جين كه بخش اصلي كارخانه است مي شود. بسته به نوع دستگاه، روش جينينگ الياف پنبه متفاوت است يا بوسيله ي فشار هوا و استفاده از دندانه ي اره اي يا توسط غلتك جدا مي گردد.

روش در فرايند پاك و جداسازي از دستگاه هاي مختلف عبور مي كند؛ اما ممكن است پنبه ي حاصله هنوز داراي مواد خارجي باشد. لذا لازم است از دستگاه مخصوص لينت كلينر براي گرفتن مواد خارجي عبور كند. الياف پنبه خارج شده از لينت كلينر با جريان هوا به كندانسور رفته و روي توري آن قرار مي گيرد. سپس به وسيله ي يك غلطك كه داراي زوائد لاستيكيياست؛ از آن جدا شده و با عبور در بين دو غلطك بصورت نمدي پهن و سطحي درمي آيدو به سمت پرس عدل كني هدايت مي شود.در بعضي نواحي خشك چنانچه رطوبت پنبه در اثر خشك بودن و خشك كردن آن از حد لازم كمتر باش لازم است كه به پنبه قبل از عدل بندي رطوبت داده شود . عمل عدل بندي در دستگاه پرس انجام مي گيرد و طي آن پنبه به صورت مكعب مستطيل فشرده اي درآمده وپس از پوشاندن با ليف توسط نوار بسته مي شود .

 

ماشين آلات و بخش هاي واحد پنبه پاك كني | طرح احداث واحد پنبه پاك كني

براي جداسازي مواد خارجي از پنبه قبل از پنبه پاك كني از تجهيزات ماشين آلات مختلفي براي تميز كننده و جداسازي دانه ، پرز پنبه دانه ، الياف پنبه ، چوب و ساقه وضايعات و موادخارجي همراه پنبه در بخش هاي زير استفاده مي شود.

  • سيستم نگهداري و حمل و نقل پنبه دانه خام
  • سيستم تغذيه خودكار پنبه دانه فله به خط توليد
  • سيستم سنگ گيري و جداسازي الياف و ضايعات خارجي
  • سيستم كنترل وپيش كلينيگ پنبه حاوي بذر
  • سيستم خشك كن و تميز كردن
  • سيستم چينيگ الياف و پاكسازي و جداسازي دانه
  • سيستم جداسازي پرز پنبه دانه
  • سيستم كندانس ،تنظيم رطوبت و عدل بندي الياف پنبه
  • سيستم توزين وانتقال عدل الياف پنبه

اين واحد تجهيزاتي شامل سيستم تغذيه خودكار پنبه بذردار، سيستم خشك كن و تميز كردن، سيستم پاكسازي و پرز پاك كن و سيستم عدل بندي پرز مي باشد ساختار فراوري بگونه است كه الياف ، پرز و دانه پنبه در طول پردازش با كنترل همزمان رطوبت به طور كامل تميز مي شود و هر سه قسمت خشك كردن پنبه دانه، قسمت تميز كردن پنبه دانه و قسمت تميز كردن پرز با شيرهاي سه طرفه به طور جداگانه در مجهز شده اند. با توجه به شرايط پنبه، خط توليد وفراوري پنبه بمنظور دستيابي محصول مطلوب وكاهش مصرف انرژي به سرعت مي توان تنظيم كرد اين خط توليد پنبه پاك كني سازگاري خوبي براي كار با درصد هاي متفاوت رطوبت پنبه بذر را دارا مي باشد. هنگامي كه رطوبت پنبه بذر 8 درصد است، تجهيزات را مي توان به طور معمول بدون خشك كردن براي توليد الياف و پرز با كيفيت مناسب بكار گرفت و اين سيستم پنبه پاك كني را مي توان هم در حالت هاي كنترل دستي ( MANUAL )و هم اتوماتيك داراي كنترلر مركزي فرايند مانيتور بكار گرفت . هنگامي كه سيستم در حالت خودكار قرار گيرد نه تنها تمام تجهيزات اصلي را مي توان با تغذيه و كنترل اتوماتيك فعال نمود، بلكه كل سيستم فراوري را نيز مي توان با توجه به شرايط توليد به طور خودكار تنظيم كرد اتصالات مابين ماشين ها با عملكرد محافظتي مناسب امكان فعال سازي اتوماتيك فرايند بعدي را فراهم كرده است و سنسورها و تجهيزات بازرسي و كنترل فرايند نيز در نقاط كليدي براي جلوگيري از صدمات احتمالي بكار گرفته شده است محيط كارگاه تميز و مرتب است و كاركردن با تجهيزات آسان است و فيلترها ي گرد و غبار هواي خروجي از كارخانه جينينگ با مقررات مربوط به حفاظت از محيط زيست مطابقت دارد .

ليست ماشين آلات وتجهيزات كارخانه پنبه پاك كني عبارتند از:

  1. لودر پنبه دانه
  2. فيدر پنبه دانه فله
  3. شير هاي تنظيم هوا
  4. سنگ وخاشاك گير
  5. سپراتور
  6. پاك كننده الياف خارجي
  7. ونيلاتورها و تجهيزات ورودي هواي گرم
  8. برج خشك كن
  9. .دستگاهها كلينر وپاك كننده پنبه دانه
  10. .تجهيزات توزيع كننده و نوار هاي نقاله
  11. دستكاههاي جينينگ اره برسي
  12. پرز پاك كن AIR-JET
  13. پرز پاك كننده اره
  14. كندانسور
  15. سيستم مرطوب كننده الياف
  16. داكت هادي الياف پنبه
  17. پرس عدلي هيدروليك
  18. كانواير و پوشش دهي عدل پنبه
  19. سيستم توزين و انتقال خودكار
  20. جمع آوري داده ها و سيستم چاپ باركد روي عدل ها
  21. ليفتراك انبار و بارگيري

 

بررسي هاي مالي و بازار طرح پنبه عدل كني | طرح احداث واحد پنبه پاك كني

بر اساس آخرين آمار تا سال 1401 در كشور تعداد 84 واحد داراي پروانه بهره برداري سيستم پنبه اي پاكني با ظرفيت 664944 تن و اشتغال اسمي 2171 هزار نفري درحال فعاليت مي باشند. و با توجه به مزيت توليد پنبه در بخشي از مناطق كشور و كشورهاي همسايه امكانسجي واحد پنبه پاكني ،توليد روغن خام از پنبه دانه ، كنجاله و پرز پنبه مي تواند بعنوان مزيت در دستور كار باشد.

مشخصات عمومي سرمايه گذاري مورد نياز | طرح پنبه پاكني

بر اساس مطالعات انجام شده احداث واحد توليد پنبه پاك كني در سال جاري قيمت ماشين آلات با ظرفيت ساليانه اقتصادي 3000 تن در محل امكان سنجي شده 800 هزار دلار مي باشد كه نيازمند تامين 10000 تن  وش پنبه است و مي تواند براي فراوري  5500 تن پنبه دانه آن نيز برنامه ريزي نمود چون وش پنبه را مي توان تا شش ماه نگهداري كرد لذا زير ساخت نگهداري آن در طرح ملحوظ شده است

زمين مورد نياز                10000مترمربع

زير بناي فراوري و پنبه پاكني   2000 مترمربع

قيمت ماشين آلات صنعتي      800 هزار دلار

با توجه به نوسات قيمت ها و وابستگي سرمايه گذاري به زمان و محل اجراي طرح ،جهت اخذ مشاوره مي توانيد تماس بگيريد.

 مزاياي اجراي طرح پنبه پاكني

پنبه يكي از محصولات عمده كشاورزي، صنعتي و بازرگاني جهان و مهمترين و با ارزش ترين ليف طبيعي، منبع الياف و منشا غذايي با ارزش براي انسان و دام است. اين محصول با توجه به فرايند توليد در مزارع و فراوري در صنايع وابسته و توزيع و تجارت آن ارزش افزوده و اشتغال بالايي را ايجاد مي كند، ويژگي هاي محصولات پنبه اي همانند تجديد شوندگي و قابليت برگشت به چرخه طبيعت و نياز به سرمايه گذاري كمتر در صنايع وابسته در مقايسه با سرمايه گذاري هاي ديگر وجود مزيت هاي اقتصادي ز جمله توان اشتغال زايي بالا، تامين ماده اوليه مورد نياز صنايع وابسته، ايجاد ارزش افزوده در صنايع فرآوري آن و ارزش مبادله اي بالا در بازار جهاني و توزيع عادلانه تر درآمد در بخش كشاورزي نيز موجب استقبال عمومي براي توليد، مصرف و استفاده از پنبه شده است.

نتيجه مطالعات مالي و اقتصادي طرح احداث واحد پنبه پاك كني

تحقيقات بازار و ارايه معيارهاي محاسبه هريك از موارد برآورد سرمايه ثابت و در گردش و توضيح پيرامون هزينه‌هاي ثابت و متغير طرح، پيش‌بيني و قيمت تمام‌ شده و همچنين سود ساليانه طرح كه محاسبه گرديده است. مهم‌ترين شاخص‌هاي مالي و اقتصادي طرح با محاسبات مالي كه از نرم‌افزار comfar III Expert استخراج شده وضعيت قابل قبولي را بلحاظ مالي نشان مي دهد .حهت اخذ مجوز هاي توليد و راه اندازي واحد براساس پلان هاي مهندسي توليد استاندارد و صادرات محور مي توانيد در تمامي مراحل انجام كار از زمان بررسي طرح تا پياده سازي و بهره برداري از مشاوران و كارشناسان خيره و با تجربه كاردوك كمك بگيريد.

خدمات قابل ارايه كاردوك به طرح‌ها و واحدهاي توليد كننده

براي تهيه طرح توجيهي و اجراي پروزخ هاي افتصادي در زمينه هاي مختلف مي توانيد با كارشناسان تماس بگيريد. از جمله خدمات مركز مشاوره كاردوك مي توان به موارد زير اشاره داشت :

  • ارائه خدمات در انتخاب ماشين آلات، تاسيسات عمومي و طراحي سايت پلان
  • تامين نيروي انساني نصب و راه اندازي ماشين آلات و تاسيسات عمومي طرح توليد
  • مشاوره اصلاح تكنواوژي، نوسازي و بازسازي واحدهاي قديمي
  • مشاوره صادرات محصول با كيفيت به كشورهاي ديگر
  • تهيه طرح توجيهي و امكان سنجي طرح با استفاده از نرم افزار اختصاصي توسط متخصصين كارآمد مهندسي
  • ثبت نام در سامانه بهين ياب و سامانه مختلف

براي دريافت مشاوره از متخصصان مركز مشاوره كسب و كار و كاريابي كاردوك جهت نوشتن طرح توجيهي مي توانيد با شماره 02166418908 تماس بگيريد

 

 

منبع: طرح احداث واحد پنبه پاك كني

امتیاز:
بازدید:
[ ۲۸ بهمن ۱۴۰۱ ] [ ۰۵:۰۱:۵۱ ] [ كاردوك ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 10
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی