كاردوك
مشاوره كسب و كار كاريابي كاردوك

 

 

 بررسي تاريخچه تحقيقات بازار

بازارها با عملكردهاي گوناگون اقتصادي، اجتماعي و مذهبي، مظهر كاملي از بنيان هاي مدني محسوب مي شوند كه طي قرون شكل گرفته اند. هر بازاري از يك ساختار منحصر به فرد تشكيل شده است كه آن را از ديگر موارد متمايز مي سازد. قبل از ورود به هر بازاري مي بايست تاريخچه تشكيل و تكامل آن را مطالعه نمود. در فرايند تاريخچه بازارها، اين موارد مطالعه مي شود:

  • شكل بازار
  • ساختار بازار
  • تحليل هاي جمعيت شناختي
  • تكامل محصولات
  • كسب و كارهاي فعال در سالهاي گذشته
  • شكست و موفقيت كسب و كارها

تحليل محصول | تحقيقات بازار

تجزيه و تحليل محصول براي ما مشخص مي كند كه مشتريان چه كساني هستند، چه نيازهايي دارند و چگونه مي‌توان آنها را جذب و به مشتري وفادار خود تبديل كرد؟ با استفاده از تحليل محصول مي‌توان هزينه‌هاي بازاريابي خود را كاهش و ميزان تقاضا براي محصولات توليدي را تا حد زيادي افزايش داد. هدف اصلي از تحليل محصول به دست آوردن مشتري با كمترين هزينه و چگونگي حفظ مشتريان بيشتر است. در اين گام محصول از منظر:

 نوع- دسته- كاربرد- مكمل ها- جانشين ها- بسته بندي- برچسب ها- تغييرات و لايه هاي آن بررسي مي شود. آزمون بازار به منظور بررسي ميزان مقبوليت محصول نيز از خصوصيات اين بخش است.

 

  تحليل تقاضا | تحقيقات بازار

 يكي از نيروهاي اقتصادي در بازار، تحليل تقاضا است. تقاضا به مقدار كالا يا خدماتي گفته مي شود كه  انسان‌ها مي‌توانند با توجه به امكانات محدودي كه در اختيار دارند، خريداري كنند. تحليل تقاضا به ما كمك مي كند كه از ميزان مطلوبيت و رضايتمندي كالا توسط مشتري آگاه شده و نواقص احتمالي محصول را شناسايي و رفع نمود. در تحليل تقاضا، نوع مشتريان، خواسته ها، نيازها، سطح تعامل، سهم بازار، سهم از جيب مشتري، سهم از قفسه، ميزان خريد، زمانهاي خريد، مقدار مورد نظر و ده ها تحليل ديگر، مشخص خواهند شد. در اين مرحله سياست هاي قيمت گذاري هم مشخص خواهند شد.

 

بخش‌ بندي مشتريان | تحقيقات بازار

 بخش بندي مشتريان  فرآيندي است كه بر اساس آن مشتريان به زيربخش هاي متمايز از مشترياني كه نيازها و ويژگيهاي يكساني دارند تقسيم بندي مي شوند كه ابزاري كاربردي براي صاحبان مشاغل و كسب و كارها است تا استراتژي و تاكتيك‌هاي طراحي، توليد و عرضه محصولات خود را متناسب با بازار هدف و خواسته ها و نيازهاي آن‌ها تنظيم كنند. يك بخش بندي خوب شباهت هاي درون بخشي و تفاوتهاي برون بخشي را به خوبي برجسته مي كند. در بخش بندي به تقسيم مشتريان بر اساس زمان، مكان، نوع محصول، تكرار، ميزان پول اختصاص يافته، تاثيرپذيريها، وفاداري، بي تفاوتي، بازاريابي مستقيم و چندين تحليل ديگر دست خواهيم يافت. مطالعات توصيفي و مطالعات شيوه زندگي و منفعت جمع آوري داده هاي خريد كالا، مردم شناسي مشتريان،شيوه زندگي مصرف كنندگان و منافع مورد انتظار از محصول، از جمله مزاياي بخش بندي بازار است.

 

 تحليل رقبا در تحقيقات بازار

يكي از پايه هاي استراتژي بازار توجه به رقبا، شناخت آن‌ها و تلاش براي پيشي‌گرفتن از آن‌هاست.تحليل رقبا، فرايند ارزيابي نقاط قوت و ضعف رقباي فعلي و رقباي بالقوه است، كه امكان شناسايي و بررسي فرصت‌ها و تهديدات را فراهم مي‌كند. تحليل رقبا به تحليل و ارزيابي درست ميزان عرضه در بازار هم منجر مي شود. رقباي شركت سازمانهايي هستند كه راه نفوذ در مشتري را يافته اند. در اين قسمت ميزان سهم بازار شركت، سهم رقبا، تغييرات تكنولوژيكي، تلاشهاي بازاريابي رقيب، نوع محصولات رقيب، برندهاي پرطرفدار، پيچيدگي بازار، تراكم رقابت و… بررسي مي شوند. اين مهم به نقشه حضور در بازار كمك بسزايي مي نمايد.

 

تحليل شبكه فروش

يكي از مهمترين عوامل موثر بر موفقيت در بازار، برخورداري از نيروي فروش زبده، آموزش ديده و توانمند است. بسياري از شركتها با در اختيار گرفتن نيروي انساني با تجربه سعي در تسخير بخش هايي از بازار دارند. اين مهم از طريق پيگيري هاي مداوم نيروي فروش و صد البته نظارت هميشگي بر عملكرد اين شبكه مي باشد. در تحقيقات بازاريابي بخش مهمي از تحليل ها به تحليل ميزان توانايي و خبرگي شبكه فروش اختصاص دارد. اين كار با تماس مستقيم با نيروي انساني فروش، شنيدن خواسته هاي آنان، بررسي اشتباهات كاري، بررسي روزانه عملكرد و تعدادي ديگر از برنامه ها، انجام مي شود.

 

 تحليل فرصتها و تهديدات | تحقيقات بازار

تمام سازمانها پيوسته در حال تصميم‌گيري و برنامه‌ريزي براي شناخت وضع موجود از طريق بررسي عوامل محيط دروني و بيروني هستند اين امر به مديريت ياري مي‌رساند در مقابله با فرصتها و تهديدات محيط بيروني رويه‌اي هماهنگ و يكپارچه اتخاذ كند و به اهداف خود به نحو شايسته‌اي دست يابد.براي اين كار از تحليلهاي گوناگوني استفاده مي شود. اين تحليل، تكنيك و ابزار قدرتمندي براي كمك به شناسايي فرصت‌هاي رقابتي و تهديدهاي جدي مي باشد. فرصتها و تهديدات از جانب عوامل محيطي به شركت عرضه مي شوند. در هر شركتي مي بايست ساز و كارهايي وجود داشته باشند تا با خبرگيري صحيح، دقيق و به موقع از بازار، فرصتها و تهديدات را در لحظه وقوع و قبل از آن بررسي نمايند. همچنين اين تحليل به كاهش صدمات آتي به بازار شركت كمك مي كند.

 تحليل جغرافيايي بازار

يك بازار از بخش هاي گوناگوني تشكيل شده است كه داراي خصوصيات ويژه اي مي باشد. بازارها به دو بخش داخلي و خارجي تقسيم مي شوند. مشتريان در هر كدام از اين بخش ها، از پراكندگي معناداري برخوردار هستند. از آنجا كه مشتريان بالقوه نيازها، ترجيحات و علايق مختلفي دارند كه متناسب با جغرافياي آن‌ها متفاوت است، درك اقليم و مناطق جغرافيايي گروه‌هاي مشتري مي‌تواند در تعيين محل فروش و تبليغات و همچنين به گسترش كسب و كار كمك كند. اطلس بازار به ما نشان مي دهد كه ورود و خروج كالايي مشخص از چه الگويي تبعيت مي نمايد. در اين تحليل به ميزان واردات، صادرات، حمل و نقل، توزيع، شبكه توزيع، كانالهاي توزيع، سهم از مراودات جهاني و… پرداخته مي شود.

 

 داده كاوي از بازار | تحقيقات بازار

داده كاوي يا ديتا ماينينگ (Data Mining) امروزه در دنياي كسب و كار اهميت ويژه ايي دارد كه به وسيله ي آن ميتوان به راحتي داده هاي بازار را تحليل كرد و با استفاده از انواع تكنيك‌هاي آماري و آناليز داده، الگوها و روابط بين پارامترها را شناسايي كرد. استفاده صحيح از داده‌كاوي مي‌تواند مزيت بزرگي در مقايسه با رقباي ايجاد كند؛ زيرا اطلاعات بيشتري از مشتريان خود كسب شده و  به فهم رفتار مشتري، شناسايي رويدادهاي موثر بر خريد، بررسي رويدادهاي همزمان با خريد، شناسايي الگوهاي خريد، مدل يابي خرج و سليقه مشتري، بررسي تاثير كمپين هاي تبليغاتي و… منجر مي شود.

 IMC پلن و مديريت ارتباط با مشتريان، همكاران، شركا و…

امروزه تبليغات  و ارتباطات در بازاريابي بسيار حياتي هستند. بر اين اساس حتي اگر آن محصول از سطح كيفي بالايي برخوردار باشد، باز لازم است تا از طرق مختلف مردم را از وجود چنين محصولي آگاه و با كانال هاي توزيعي مناسب دسترسي آسان به محصولات را فراهم گردد. از اين رو بررسي راه هاي تبليغات و توزيع مؤثر و سرمايه گذاري دراين زمينه به نوعي مزيت رقابتي به حساب مي آيد. ارتباطات بازاريابي به مديريت بهتر ارتباط با مشتري منجر مي شود. برنامه هاي وفادارسازي مشتريان از جمله اقداماتي هستند كه مي توان از طريق آنها فروش را تضمين نمود. مشتري وفادار تا حد زيادي به برند چسبندگي داشته و براي تغيير در مسير خريد، فشار زيادي را بايد تحمل نمايد. اثربخشي برنام هاي وفادارسازي با بررسي پيشنهادات به مشتريان، ارزيابي اثرات، زمان و مكان عرضه، روش عرضه و … همراه است.

 

 بررسي هاي حقوقي محصول

هر محصول براي حضور در بازار نياز به رعايت بعضي اصول و مقرراتي است كه دوام آنرا در بازار، دچار تزلزل يا تقويت مي نمايد. هر بازار نيز از اصول و قوانين خاص خود برخوردار است. قوانين و مقررات حاكم بر بازار، معارضان برند ما را مشخص مي نمايند. چه بسيار شركتهايي كه بدون توجه به اين معارضه ها، توان رقابتي خود را از دست داده و متحمل هزينه هاي زيادي شده اند. اين مهم در بازارهاي صادراتي نقش موثرتري را ايفا مي نمايد. بعضي از اين تعارض ها در برندينگ، محيط رقابت، تبليغات، بسته بندي محصول، ملاحظات زيست محيطي، پدافند غيرعامل، مسئوليت پذيري اجتماعي و… وجود دارند.

تحليل برنامه هاي و فاداري | تحقيقات بازار

وفادارسازي مشتريان اهميت بسيار زيادي در ادامه فعاليت تجاري شركتها دارد. هر سازماني براي اينكه بتواند سهم بيشتري از جيب مشتري دذاشته باشد، نياز به اين دارد كه وي را وفادار نمايد. بر همين اساس برنامه هاي متعددي را اجرا مي نمايد. اين برنامه ها شامل برگذاري مراسم ها، دادن پاداش، اعطاي جوايز و… مي گردد. در تحقيقات بازاريابي، برنامه هاي وفادارسازي مشتريان به صورت بسيار ويژه و با استفاده از تكنيك هاي داده كاوي، هوش مصنوعي، بررسي پانل،ارزيابي ضريب نفوذ(PE) وتكنيك هاي تحليل متقارن و غيره انجام مي شود.

 

خدمات قابل ارايه  كاردوك به  طرحها و واحدهاي

  • انجام مطالعات تحقيقات بازار بنگاهها و پروزه هاي اقتصادي 
  • تهيه طرح توحيهي و امكان سنجي طرح با استفاده از نرم افزار كامفارتوسط متخصصين كارآمد مهندسي
  • ارايه خدمات در انتخاب ماشين آلات ، تاسيسات عمومي و طراحي سايت پلان
  • تامين نيروي انساني تصب .راه اندازي ماشين آلات و تاسيسات عمومي
  • مشاوره اصلاح تكنولوژي ،نوسازي و بازسازي واحدهاي قديمي
  • مشاوره صادرات محصول با كيفيت  استاندارد به كشورهاي ديگر
  • ثبت نام درسامانه بهين ياب و سامانه مختلف

براي دريافت مشاوره از متخصصان مركز مشاوره كسب و كار و كاريابي كاردوك جهت نوشتن طرح توجيهي مي‌توانيد با شماره 02166418908 تماس بگيريد.

 

سؤالات پرسشنامه بايد چگونه باشد؟

اين سؤالات بايد كوتاه و به صورت تستي باشد. از ايجاد سؤالاتي كه نياز به تحليل و نوشتن از طرف فرد مقابل دارد، خودداري كنيد.

نمونه‌اي از پرسش‌هاي تحقيقات بازار را بگوييد؟

اين سؤالات مي‌تواند به شرح زير باشد:
1- بازار مورد نظر تا چه اندازه‌اي بزرگ است؟
2- با توجه به وضعيت اقتصادي چند درصد احتمال دارد كه بازار در آينده رشد كند.
3- چه محصولات و خدمات ديگري مشابه به محصول ماست؟
4- برترين رقباي ما چه كساني هستند؟
5- بين شما و رقبايتان چه بازارهاي مشتركي وجود دارد؟

 

 

منبع: تحقيقات بازار | ضرورت تحقيقات بازار چيست ؟

امتیاز:
بازدید:
برچسب: تحقيقات بازار،
موضوع:
[ ۲۹ بهمن ۱۴۰۱ ] [ ۰۶:۴۳:۱۲ ] [ كاردوك ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 10
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی