كاردوك
مشاوره كسب و كار كاريابي كاردوك

 

 

معرفي محصولات طرح توجيهي توليد مكمل هاي غذايي

مكمل‌هاي غذايي و داوريي در طرح توجيهي توليد مكمل هاي غذايي به اشكال مختلفي شامل قرص، كپسول، صمغ‌ها و پودرها و همچنين نوشيدني‌ها و قطعات انرژي زا ارائه مي‌شوند. يك مكمل مي‌تواند مواد مغذي استخراج شده از منابع غذايي يا سنتزي را به منظور افزايش مقدار مصرف آن در بدن تأمين كند.

مكمل‌هاي محبوب شامل ويتامين‌هاي فيبر، اسيدهاي چرب و اسيدهاي آمينه كه در توليد آن‌ها از مواد معدني همانند كلسيم و آهن و مواد موثره و مغذي گياهان و محصولاتي مانند گلوكوزامين، پروبيوتيك‌ها و روغن ماهي استفاده مي‌شوند. مولتي ويتامين رايج‌ترين محصول مورد استفاده براي كساني است كه رژيم غذايي متعادل مصرف نمي‎كنند. مكمل غذايي نمي‌تواند به عنوان يك داروي جديد آنتي بيوتيك يا بيولوژيكي مورد تاييد و مجاز محسوب نمود، بلكه به عنوان غذا جهت مصرف در رژيم غذايي به بازار عرضه مي‌شود.

 

انواع مكمل هاي غذايي

مواد تشكيل دهنده مكمل‌هاي غذايي مورد بحث در طرح توجيهي توليد مكمل هاي غذايي ممكن است سنتزي و يا حاصل از مواد طبيعي به صورت‌هاي مختلف باشند. لذا مكمل‌هاي غذايي را مي‌توان به شيوه زير دسته بندي نمود.   

  • مكمل هاي ويتامين دار
  • مكمل هاي حاوي مواد معدني
  • مكمل پروتئيني و حاوي اسيدهاي آمينه
  • مكمل هاي بدن سازي
  • مكمل هاي داراي اسيدهاي چرب ضروري
  • مكمل هاي ساخته شده از محصولات طبيعي
  • مكمل هاي پروبيوتيك

جهت ثبت نام در سامانه بهين ياب و سامانه مختلف كليك كنيد.

مكمل هاي ويتامين  دار

ويتامين به عنوان يك تركيب آلي در بدن انسان نقش يك ماده مغذي با نياز محدود را ايفا مي‌كند كه ساخت آن در بدن به اندازه كافي صورت نمي‌گيرد و اين نياز نسبت به شرايط و انسان‌هاي مختلف متفاوت است. كمبود آن از طريق مكمل‌هاي ويتامينه جبران مي‌گردد. ويتامين‌ها يكي از عوامل تسهيل كننده سوخت و ساز اسيدهاي آمينه، چربي‌ها و كربوهيدرات‌ها در بدن مي‌باشند و فرايند رشد و تكثير و ترميم سلولي را در بدن بهبود مي‌بخشند. ويتامين‌ها نوعاً عامل يا كاتاليزور جذب مواد غذايي در روده بوده و هر كدام از آن‌ها مي‌توانند سبب پيشگيري از بروز عارضه‌هاي بيماري باشند. ويتامين‌ها را در سيزده دسته بشرح ذيل دسته بندي مي‌كنند.

بر اساس طرح توجيهي توليد مكمل هاي غذايي، ويتامين‌هاي گروه‌هاي A ، C ، D ، E ، K ،F (رتيالين، آسكوربيك اسيد،دي، توكوفرول ها و توكوترينول، كا1 و كا2 واف و گروه ويتامين‌هاي ب شامل: تيامين (B1)، ريبوفلاوين (B2)، نياسين (B3)، اسيد پانتوتنيك (B5)، پيريدوكسين B6، بيوتين (B7)، اسيد فوليك (B9) و كوبالامين B12 هستند). بديهي است مصرف ويتامين و مقدار آن در زمان بروز علائم و نشانه‌هاي مرتبط با كمبود ويتامين تحت نظر متخصصين ذي صلاح توصيه شود.

مكمل هاي حاوي مواد معدني

مواد معدني عناصر شيميايي غيرسنتزي ضروري براي زندگي هستند. چهار ماده معدني: كربن، هيدروژن، اكسيژن و نيتروژن براي زندگي ضروري هستند اما در مواد غذايي و آشاميدني به ميزان زيادي فراگيرند. مكمل غذايي كلسيم و ويتامين D در كاهش خطر شكستگي و پوكي استخوان موثر است.

مواد معدني ضروري براي انسان، بر اساس وزن و براساس توصيه پزشكي در رژيم غذايي جهت مصرف كافي تعيين مي‌شود.  پتاسيم، كلر، سديم، كلسيم، فسفر، منيزيم، آهن، روي، منگنز، مس، يد، كروم، موليبدن، سلنيوم و كبالت. مواد معدني ضروري به عنوان مكمل‌هاي غذايي به صورت جداگانه و در تركيب با ويتامين‌ها و ساير مواد معدني به بازار عرضه مي‌شوند. براي اطلاع از اصول كلي طرح توجيهي كليك كنيد.

مكمل هاي پروتئيني و اسيدهاي آمينه | طرح توجيهي توليد مكمل غذايي

مكمل‌هاي حاوي پروتئين در طرح توجيهي توليد مكمل هاي غذايي، به صورت پودر با قابليت اختلاط در آب و يا نوشيدني آماده به عنوان كمك به افرادي كه از بيماري يا آسيب ديدگي بهبود مي‌يابند و يا براي تامين نياز بدني ورزشكاران و كساني كه فعاليت بدني سنگين نيازهاي پروتئيني آن‌ها را افزايش مي‌دهد و يا افرادي كه اميدوار به كاهش وزن با كمترين كاهش عضلاني هستند. پروتئين‌ها از بلوك‌هاي سازنده‌اي به نام اسيدهاي آمينه تشكيل شده‌اند. حدود 20 آمينو اسيد مختلف وجود دارد كه در تركيبات مختلف به هم پيوند مي‌خورند. بدن از آن‌ها براي ساختن پروتئين‌هاي جديد مانند عضله و استخوان و ساير تركيبات مانند آنزيم‌ها و هورمون‌ها استفاده مي‌كند.

همچنين مي‌تواند از آن‌ها به عنوان منبع انرژي استفاده كند. برخي از اسيدهاي آمينه مي‌توانند توسط بدن ساخته شوند، تعداد نه آمينو اسيد وجود دارد كه بدن قادر به ساخت آن‌ها نيست و آن‌ها به عنوان اسيدهاي آمينه ضروري شناخته مي‌شوند كه بايد به اندازه كافي از طريق رژيم غذايي  جذب شوند تا بدن بتواند عملكرد خود را انجام دهد. محصولات مكمل ممكن است شامل پروتئين‌هاي آب پنير، سويا، نخود، كنف يا كازئين و پروتئين برنج باشد. مواد پروتئيني كه به عنوان مكمل‌هاي غذايي به بازار عرضه مي‌شوند، مي‌توانند در رژيم وعده‌هاي غذايي و پزشكي گنجانده شوند، محصولات “جايگزيني وعده هاي غذايي” معمولاً حاوي پروتئين، كربوهيدرات، چربي، ويتامين و مواد معدني هستند.

مكمل هاي بدن سازي

مكمل‌هاي بدن سازي مكمل‌هاي غذايي هستند كه به طور معمول توسط افرادي كه در بدن سازي، وزنه برداري، ورزش هاي رزمي مختلط و دو  ميداني شركت مي‌كنند، به منظور تسهيل افزايش توده بدن بدون چربي استفاده مي‌شود. هدف استفاده از مكمل‌هاي غذايي تامين نياز بدن و افزايش حجم و توان عضلات و وزن بدن و بهبود عملكرد ورزشي است. از جمله پركاربردترين محصولات داراي پروتئين بالا، اسيدهاي آمينه با زنجيره شاخه اي‌، گلوتامين، آرژنين، اسيدهاي چرب ضروري، كراتين و پروتئين آب پنير است. مكمل‌هاي مذكور به صورت محصولات آماده سازي شده تك ماده‌اي يا به صورت “تركيبي” توليد مي‌شوند. اختلاط اختصاصي مكمل‌هاي مختلف جهت هم‌افزايي اثرات بهبود دهنده آن‌ها به بازار عرضه مي‌شوند.

پروتئين آب پنير Whey | توليد مكمل هاي غذايي

بر اساس اطلاعات موجود در طرح توجيهي توليد مكمل هاي غذايي، آب پنير طي مراحل توليد پنير از آن جدا مي‌شود و به صورت پودر فراوري مي‌شود و سرشار از پروتئين است كه اگر به صورت كنستانتره توليد شود. هنوز لاكتوز و قند شير كه بسياري از افراد در هضم آن مشكل دارند را دارا مي‌باشد. ولي شكل پروتئين ايزوله آن حاوي مقدار بسيار كم لاكتوز است زيرا بيشتر اين قند شير در طي مراحل فرآوري از بين مي‌رود. آب پنير به سرعت هضم مي‌شود و سرشار از آمينو اسيدهايي است كه نقش مهمي در تقويت رشد و بهبود عضلات دارد. وقتي اسيدهاي آمينه پروتئين وي در معده هضم و سپس در جريان خون جذب شوند براي سنتز پروتئين عضله يا ايجاد عضله جديد در دسترس بدن قرار مي‌گيرند. براي ثبت نام وام در بهين ياب كليك كنيد.  

 

پروتئين كازئين

كازئين مانند آب پنير پروتئيني است كه در شير يافت مي‌شود. با اين حال، كازئين بسيار كندتر هضم و جذب شود. كازئين وقتي با اسيد معده تداخل كند ژل تشكيل مي‌دهد كه باعث كند شدن تخليه معده و جذب آرام اسيدهاي آمينه آن در جريان خون مي‌شود. اين فرايند منجر به قرار گرفتن تدريجي و مداوم عضلات در معرض اسيدهاي آمينه مي‌شود.

كازئين در افزايش حجم ماهيچه و كاهش چربي نقش موثرتري نسبت به پروتئين سويا و گندم دارد، اما تاثيري كمتر از پروتئين آب پنير را دارد. كازئين يك پروتئين لبني با هضم كند بوده و قريب به هشتاد درصد پروتئين شير را تشكيل مي‌دهد. كازئين بصورت تكه‌ها غير محلول در آب است و براي جذب در سيستم گوارش زمان بيشتري لازم دارد. كازئين موجب تقويت رشد سطح هورموني شده و به چربي سوزي بدن كمك مي‌نمايد. انواع كازئين عبارتند از كازئين ميسلار و كازئينيت (شامل كلسيم كازئينيت، پتاسيم كازئينيت، سديم كازئينيت) و پروتئين كازئين هيدروليز شده.

پودر پروتئين گوشت  | طرح توجيهي توليد مكمل هاي غذايي

در پودر پروتئين گوساله، چربي و كلسترول آن جدا شده و مقاديري زيادي از آمينو اسيدهايي كه پروتئين عضلات را تشكيل مي‌دهند. به علاوه كراتين كه در عضلات ذخيره مي‌شود، وجود دارد. اين پودر داراي سرعت هضم بالايي در بدن مي‌باشد و منبع غني از ويتامين‌هاي A و B به شمار مي‌آيد و جايگزين بسيار مناسبي است براي كساني كه بايد از مصرف لاكتوز اجتناب كنند.

پودر كراتين مونوهيدرات

پودر كراتين فاقد گلوتن بوده و در افزايش عملكرد و تاب آوري بدن و تحربك ساخت پروتين عضلاني نقش مهمي دارد. كراتين با بسترسازي هدايت مناسب مايعات و مواد معدني مغذي به ماهيچه‌ها سبب دخيره انرژي و ازدياد حجم عضله و افزايش توان عضلاني بدن مي‌شود.

پودر گلوتامين | توليد مكمل هاي غذايي

گلوتامين يكي ديگر از محصولات طرح توجيهي توليد مكمل هاي غذايي است كه به رشد و بازسازي سلول‌هاي عضلاني و تقويت سيستم ايمني كمك مي‌نمايد و ميزان ذخاير گليكوژن بدن را افزايش مي‌دهد. مواد تشكيل دهنده آن ال- گلوتامين است و گلوتامين نيز يك آمينو اسيد است كه به سادگي توسط بافت‌هاي بدن مي‌تواند توليد شود. بدن از ماده گلوتامين در سيستم‌هاي عصبي و گوارشي و ايمني به عنوان سوخت استفاده قرار مي‌نمايد. ورزشكاران در جريان تمرين به ميزان بيشتري گلوتامين از آنچه كه بدن توليد مي‌كند را نياز دارند. 

اسيدهاي چرب ضروري | طرح توجيهي توليد مكمل غذايي

روغن ماهي يك مكمل معمول اسيد چرب است زيرا منبع غني امگا 3 است. اسيدهاي چرب رشته‌هايي از اتم‌هاي كربن هستند كه طول آن‌ها متفاوت  است. اگر در اسيد چرب پيوندهاي كربني تماماً منفرد باشد، اسيد چرب اشباع ناميده مي‌شود. ولي اگر دو يا چند پيوند دوگانه وجود داشته باشد (C = C = C)  به آن اسيد چرب اشباع نشده مي‌گويند.

اسيدهاي چرب داراي طول متوسط و كم مستقيماً از طريق جريان خون جذب و به كبد فرستاده مي‌شوند. اسيدهاي چرب با طول بلند براي جذب ابتدا به تري گليسيريد تبديل و با لايه‌اي از كلسترول و پروتئين پوشيده مي‌شوند. بعد از اين فرآيند، ذخيره سازي در بافت‌هاي بدن به منظور توليد انرژي صورت مي‌گيرد.

اسيدهاي چرب ضروري عبارتند از؛ آلفا-لينولنيك اسيد (ALA) كه  يك اسيد چرب امگا 3 و اسيد لينولئيك (LA)  كه يك اسيد چرب امگا 6 است. ALA مي‌تواند در بدن سبب ايجاد اسيدهاي چرب امگا 3 شود. اسيد ايكوزاپنتائوئيك (EPA) و اسيد دوكوزا هگزانوئيك (DHA) روغن‌هاي گياهي، به ويژه روغن هسته و دانه گياهان، حاوي ALA هستند. منابع غذايي تامين  EPA و DHA ماهي‌هاي اقيانوسي هستند. منابع تامين اسيدهاي چرب در مكمل غذايي شامل روغن ماهي، روغن كريل و عصاره جلبك دريايي است.

پروتئين تخم مرغ

پودرهاي پروتئين تخم مرغ از سفيده آن ساخته مي‌شوند يكي از كامل و با كيفيت‎ترين پروتئين هاي موجود است و حاوي بيش از ۴۰ نوع پروتئين متفاوت سازگار با بدن است. همه 9 اسيد آمينه ضروري مورد نياز بدن را فراهم مي‌كنند، پروتئين سفيده تخم مرغ مي‌تواند انتخاب و جايگزين مناسبي براي افرادي كه آلرژي لبني دارند، باشد. سفيده به دليل دارا بودن آمينواسيدهاي شاخه‌دار به توليد پروتئين در عضلات بدن ياري مي‌رساند.

مقدار قابل توجه آمينواسيد آرژينين موجود در آن، بدن را به توليد نيتريك اكسيد تحريك و در نتيجه موجب بهبود گشادي عروق خوني، افزايش انتقال اكسيژن و مواد مغذي از طرق جريان خون در عضلات و ريكاوري آن مي‌شود. آرژنين پروتئين تخم مرغ به ارتقا سطح هورمون رشد و تقويت عضلاني كمك مي‌نمايد.  

 

مكمل هاي حاوي محصولات طبيعي | طرح توجيهي توليد مكمل هاي غذايي

مكمل‌هاي غذايي را مي‌توان با استفاده از منابع سنتز نشده و يا عصاره‌هاي گياهان، حيوانات، جلبك‌ها، قارچ‌ها يا گلسنگ‌ها توليد كرد. اين محصولات داراي سابقه طولاني استفاده در گياهان دارويي و اشكال مختلف طب سنتي هستند. دانه‌هاي همانند بادام، گردو، فندق، بادام هندي، تخمه كدو، دانه كنجد، تخمه آفتابگردان همانند لوبيا، عدس، نخود، نخود خرد شده و برخي از محصولات حاوي غلات نيز منبع پروتئين هستند.

پروتئين نخود فرنگي

پودر پروتئين نخود در ميان گياه خواران و افرادي كه به لبنيات يا تخم مرغ حساس هستند طرفداران بسيار دارد. اين ماده از نخود زردآسياب شده، ساخته شده است و حاوي فيبر بالا و داراي همه اسيدهاي آمينه ضروري است. پروتئين نخود همچنين به ويژه از نظر BCAA غني است. پروتئين نخود در تحريك ترشح چندين هورمون سيري ممكن است با پروتئين لبني قابل مقايسه باشد. افزايش ضخامت عضلاني را با كساني كه روزانه به همان ميزان پروتئين آب پنير مصرف مي‌كردند، ايجاد نمايد. پروتئين نخود فرنگي سبب رشد عضلات به همان اندازه پروتئين‌هاي حيواني مي‌شود.

 

پروتئين برنج قهوه اي

پودرهاي پروتئيني در مقايسه با پروتئين آب پنير براي ساختن عضلات در سطح پايين‌تري قرار دارند. اگرچه پروتئين برنج حاوي تمام اسيدهاي آمينه ضروري است ولي نمي‌تواند به عنوان يك پروتئين كامل محسوب شود، ولي اثرات مفيدي بر تركيب بدن داشته با اين حال اسيد آمينه ليزين آن كم است كه جزو اسيد آمينه هاي مهم محسوب مي‌گردد. پودرهاي پروتئين برنج قهوه‌اي داراي  هفتاد درصد پروتئين و مملو از  آمينو اسيد گلوتامين است، آرژنين آن بيش از پودر پنير است. بدليل تبديل آرژنين به اكسيد نيتريك استفاده از پروتئين برنج قهوه‌اي مي‌تواند جريان خون را بهبود و  انتقال مواد مغذي به عضلات را تسريع نمايد. 

پروتئين سويا

پروتئين سويا داراي آرژنين و ليزين است و در افزايش سطوح هورمون رشد موثر بوده و ارتقا سطح نيتريك اكسيد در سلامتي رگ‌هاي خوني و گشاد كننده عروق موثر است. سويا نقش موثري در ريكاوري عضلات و چربي سوزي داشته و در ريكاوري عضلات پس از تمرين نقش مثبتي دارد. انواع پروتئين سويا عبارتند از پروتئين سويا كنستانتره و ايزوله.

پروتئين سويا كنستانتره | طرح توجيهي توليد مكمل هاي غذايي

پروتئين سويا تركيبي از  65 درصد پروتئين و 35درصد كربوهيدرات و چربي است. اين پودر در جريان پروسه عصاره گيري برگ‌هاي سويا توسط آب يا الكل براي جداسازي كربوهيدرات كه در نهايت در فرايند خشك و آسياب كردن قرار مي‌گيرد، حاصل مي‌شود. براي مشاهده ساير انواع طرح توجيهي صنايع غذايي و آشاميدني كليك كنيد.

پروتئين سويا ايزوله

طبق طرح توجيهي توليد مكمل هاي غذايي، پروتئين سويا از پودر پروتئين كنستانتره سويا طي فرايند بهبود با حذف كربوهيدرات و چربي  آن بدست مي‌آيد. در نتيجه پودر پروتئيني سويايي با درجه خلوص ۹۰ درصد حاصل مي‌شود.

پروتئين گندم سياه

پروتئين اصلي موجود در گندم  همانند پروتئين سفيده تخم مرغ حاوي مقدار بالايي از آمينو اسيدهاي ضروري و سولفوردار است كه در افزايش حجم و ريكاوري عضلات مفيد است. اين پروتئين مي‌تواند به كاهش كلسترول در بدن ياري رساند.

پودر پروتئين شاهدانه

پودر پروتئين شاهدانه از دو پروتئين اصلي ادستين و آلبومين تشكيل شده است و تا ۵۰درصد پروتئين دارد. پودر پروتئين شاهدانه با دارا بودن مقادير بالايي از آرژنين و BCAA و اسيدهاي چرب ضروري و فيبرها نقش موثري در سلامتي بدن ايفا مي‌نمايد.

برخي از پودرهاي پروتئيني در طرح توجيهي توليد مكمل هاي غذايي حاوي تركيبي از منابع گياهي هستند تا امكان تامين كليه اسيدهاي آمينه ضروري را در بدن فراهم نمايند. تركيب پروتئين معمولاً با اختلاطي از بخش‌هاي مختلف گياهان و دانه‌هاي حاوي پروتئين و مواد مغذي آن‌ها همانند برنج قهوه‌اي، نخود فرنگي، دانه‌هاي چيا، دانه‌هاي كتان به دليل محتواي فيبر و پروتتين استفاده مي‌شود. پروتئين نخود، برنج يا يك مخلوط نخود و برنج با آنزيم‌هاي مكمل تسريع كنندگي هضم را فراهم مي‌نمايند. اختلاط چند پودر طبيعي پروتئين‌دار و  تركيبي از پروتئين‌هاي گياهي با افزودن آنزيم امكان هضم و جذب مواد مغذي را افزايش مي‌دهد.

پروبيوتيك ها

 روده بزرگ انسان ميزبان بيش از 1000 گونه ميكروارگانيسم است كه عمدتا باكتري هستند و تعداد آن‌ها ده‌ها تريليون است. “پروبيوتيك” هاي مورد كاربرد در مكمل‌هاي غذايي خوراكي مي‌توانند با تحت تاثير قراردادن گونه‌هاي خاص باكتري زنده در بدن انسان مزايايي مانند حفظ سلامت دستگاه گوارش را ايجاد نمايند. مكمل‌هاي پروبيوتيك انتظار مي‌رود، سريع‌ترين رشد بازار مكمل‌هاي غذايي در سراسر جهان را داشته باشد. امروزه توليد بهداشتي ماست حاوي پروبيوتيك در بسياري از كشورها مورد توجه قرار گرفته است.  مواردي كه افزايش ميزان پروبيوتيك مي‌تواند از طريق غذا يا مكمل‌ها به بدن كمك كند. بطور نمونه عبارتند از:

تاثير در درمان اسهال ناشي از آنتي بيوتيك‌ها، يبوست، بيماري التهابي روده، سندرم روده تحريك پذير، عفونت هاي مخمري

طرح توجيهي توليد مكمل هاي غذايي | ويژگي‌ها و استانداردها

براي توليد مكمل‌هاي غذايي در طرح توجيهي توليد مكمل هاي غذايي، بايد استانداردهاي دارويي را رعايت شود. براي اطلاع از شرايط و قوانين مربوط به استاندارد توليد دارو در ايران كليك كنيد.

معرفي كدهاي ISIC متعلق به محصول مورد بررسي

وزارت صنعت، معدن و تجارت از اين طبقه‌بندي براي دسته‌بندي فعاليت‌هاي صنعتي استفاده مي‌نمايد. بر اساس سيستم طبقه بندي انواع مكمل‌هاي غذايي و دارويي مرتبط كدهاي آيسيك به شرح ذيل را دارد.   

نام محصول

كد   ISIC

مكمل غذائي انسان

1549412621

پودر مكمل روغن سبزه بر پايه كربنات ها

1549412621

انواع مكمل دارويي و غذايي انسان

2423314330

انواع مكمل دارويي و غذايي انسان به شكل قرص

2423414331

انواع مكمل دارويي و غذايي انسان به شكل كپسول

2423414332

انواع مكمل دارويي و غذايي انسان به شكل پودر

2423414334

انواع مكمل دارويي بر پايه مواد غذايي

2423414952

انواع مكمل دارويي و غذايي انسان به شكل كپسول نرم

2423416030

انواع مكمل دارويي و غذايي انسان به شكل پودر بر پايه انواع كربوهيدرات

2423514336

انواع مكمل دارويي و غذايي انسان به شكل پودر بر پايه انواع پروتئين

2423514335

انواع مكمل هاي دارويي پروبيوتيك (كپسول)

2423514944

انواع مكمل دارويي بر پايه مواد غذايي به شكل پودر

2423514956

انواع مكمل دارويي بر پايه مواد غذايي به شكل قرص

2423514957

انواع مكمل دارويي و غذايي انسان به شكل محلول بر پايه انواع چربي

2423515295

انواع مكمل دارويي و غذايي انسان به شكل محلول بر پايه انواع پروتئين

2423515296

بسته بندي انواع مكمل هاي دارويي و غذايي

7495412412

طرح توجيهي توليد مكمل هاي غذايي | روش هاي  توليد  پودرهاي پروتئين

تعدادي از  فرايندهاي متنوعي كه براي تهيه پودر پروتئين از منابع غذايي طبيعي، گياهي و حيواني استفاده مي‌شود، بر اساس طرح توجيهي توليد مكمل هاي غذايي بشرح ذيل است.

روش اولترا فيلترسيون شير/آب پنير

جداسازي پروتئين‌هاي شير كه براي توليد پروتئين كنستانتره شير استفاده مي‌شود. در ابتدا مايع  شير با فشار از منافذ بسيار ريز  فيلتر دستگاه  عبور داده مي‌شود ومولكول‌هاي پروتئين كه داراي سايز بزرگتري است در پشت روزنه‌ها به جامانده و جمع آوري مي‌شود. اين پروتئين كنستانتره شير در ادامه فرايند تبخير تبديل به پودر مي‌شود.

 

مايكروفيلتراسيون پروتئين شير

بر اساس اطلاعات موجود در طرح توجيهي توليد مكمل هاي غذايي، در اين فرايند كربوهيدرات و چربي شير از پروتيين با استفاده از فرايندهاي طبيعي جداسازي مي‌شود. اين جداسازي بلحاظ فني ازطريق فيلتراسيوني كه داراي روزنه‌هاي با قابليت تفكيك براساس اندازه ذرات است، صورت مي‎‌پذيرد.

مايكروفيلتر اسيون پروتئين با جريان متقاطع | طرح توجيهي توليد مكمل غذايي

در اين فرايند با افزايش سطح تكنولوژي فيلتراسيون و استفاده از فيلترهاي سراميكي و انجام پروسه در دماي پايين امكان تفكيك‌پذيري بهتر پروتئين ضمن حفظ اجزا مفيد و با درجه خلوص بيشتر فراهم مي‌شود (ضمن حفظ اجزاء ارزشمند پروتئين، شامل مقدار بسيار كم لاكتوز و چربي، بدون تغيير در ماهيت پروتئين). در اين روش از هيچ نوع ماده شيميايي استفاده نمي‌شود. در ادامه مي‌تواند متا فيلتراسيون تمامي ناخالصي‌ها را از پروتتين حذف و پودري خالص تر توليد نمود.

فيلتراسيون پروتئين بر اساس بار يون‌ها | طرح توجيهي توليد مكمل هاي غذايي

در اين روش از مواد شيميايي مثل اسيد هيدروكلريدريك و هيدروكسيد سديم براي تفكيك پروتئين استفاده مي‌شود. اين پروسه كه  اغلب در مورد پروتئين وي بكار مي‌رود براي دستيابي به توليد محصولي با بالاترين مقدار پروتئين بكار گرفته مي‌شود. نقطه منفي اين روش اين است كه برخي از اجزا جانبي مفيد و ارزشمند مواد اوليه طي فرايند از بين مي‌رود.

هيدروليز نمودن 

اين روش شامل تجزيه پروتئين به زنجيره‌هاي كوتاهتر پروتئين در حد چند آمينواسيد است. پروسه هيدروليز به كمك گرما و يا استفاده از آنزيم‌ها جهت شكستن زنجيره‌هاي آمينواسيد موجود و توليد پروتئين‌هاي كوتاه‌تر جهت هضم و جذب بهتر در بدن  صورت مي‌گيرد. فرايندي است كه از آن براي توليد پروتئين وي هيدروليزه، كازئين هيدروليزه و پروتئين گوساله هيدروليزه استفاده مي‌شود. براي مشاهده ساير طرح توجيهي صنعتي نوشته شده توسط تيم كاردوك كليك كنيد.

طرح توجيهي توليد مكمل هاي غذايي | فرايند  بسته بندي نمودن مكمل ها

فرايندهاي متفاوتي براي توليد انواع مكمل‌هاي غذايي به شكل جامد شامل تهيه و بسته‌بندي مكمل‌هاي غذايي و تقويتي به شكل پودر، تهيه و بسته‌بندي مكمل‌هاي غذايي و تقويتي به شكل كپسول، تهيه و بسته‌بندي مكمل‌هاي غذايي و تقويتي به شكل قرض متناسب با نوع محصول و تكنولوژي استفاده مي‌شود.

تمامي فرايندها در طرح توجيهي توليد مكمل هاي غذايي، از زنجيره تامين تا بسته بندي مطابق استاندارهاي GMP  صورت مي‌گيرد. تجهيزات شامل:

  • بخش آماده سازي و مش بندي دقيق مواد اوليه در شرايط بهداشتي
  • بخش تركيب و تنظيم دوز مكمل‌ها براساس فرمولاسيون در شرايط بهداشتي
  • بخش آماده سازي محصول بشكل پودر، كپسول و قرص در شرايط بهداشتي
  • بخش بسته بندي محصولات

 

 بررسي آمار در طرح توجيهي توليد و بسته بندي مكمل هاي غذايي و دارويي

براساس بررسي‌هاي به عمل آمد و اطلاعات موجود در طرح توجيهي توليد مكمل هاي غذايي، تعداد 221 واحد توليد و بسته بندي انواع مكمل‌هاي غذايي و دارويي به شكل‌هاي مختلف در كشور وجود دارد. بخشي از مواد اوليه با فرمولاسيون و استانداردهاي غذا و دارو به كشور وارد و طي فرايند فراوري تبديل به محصولات قابل عرضه به بازار مي‌شود. تعداد واحدهاي در حال احداث كشور در اين زمينه كه داراي پيشرفت فيزيكي بالاي شصت درصد هستند بيست و چهار واحد مي‌باشد. 

پروانه بهره برداري انواع مكمل‌هاي غذايي و دارويي كشور

تعداد

سرمايه

اشتغال

محصول

ظرفيت

واحد

24

13792632

2546

انواع مكمل دارويي و غذايي انسان به شكل قرص، پودر ،كپسول ،قطره

1200

تن

3022987000

عدد

جواز انواع مكمل‌هاي غذايي و داروي كشور

تعداد

سرمايه

اشتغال

محصول:

پروانه بهره برداري انواع مكمل هاي غذايي ودارويي 

221

99028236

14858

طرحهاي در حال احداث  بالاي 60 درصد پيشرفت فيزيكي انواع مكمل هاي غذايي و داروي كشور

تعداد

سرمايه  م.ر

اشتغال

محصول

ظرفيت

واحد

24

13792632

2546

پروانه بهره برداري انواع مكمل هاي غذايي ودارويي 

1200

تن

3022987000

عدد

 

بررسي سرمايه گذاري در طرح توجيهي توليد بسته بندي انواع مكمل هاي غذايي و دارويي

بر اساس طرح توجيهي توليد مكمل هاي غذايي و مطالعات انجام شده احداث طرح بسته بندي انواع مكمل‌هاي غذايي و دارويي در سال جاري با ظرفيت اقتصادي ساليانه توليد 30تن معادل 185 ميليارد ريال مي‌باشد. بديهي تمامي بررسي‌هاي مالي متناسب با مكان و زمان بررسي لازم است بروز رساني شود، لذا جهت اطلاع از مشخصات عمومي دقيق طرح بسته بندي انواع مكمل‌هاي غذايي و دارويي مي‌توانيد از مشاوره كارشناسان كاردوك استفاده نماييد.

مشخصات عمومي  و سرمايه گذاري طرح توجيهي توليد مكمل هاي غذايي

رديف

موضوع

برآرود

واحد

1

زمين  

3800

متر مربع

2

زيربنا كل توليدي ،خدماتي و ستادي )

1800

متر مربع

3

ماشين آلات  ريالي

42000

ميليون ريال

4

ماشين آلات   ارزي

295

هزار دلار

5

سرمايه گذاري ثابت

185120

سرمايه گذاري ثابت

خدمات قابل ارائه كاردوك به طرح‌ها و واحدهاي توليد كننده

براي تهيه طرح توجيهي توليد مكمل هاي غذايي و طرح توجيهي در زمينه‌هاي مختلف مي‌توانيد با كارشناسان تماس بگيريد. از جمله خدمات مركز مشاوره كسب و كار كاردوك مي‌توان به موارد زير اشاره داشت :

  • ارائه خدمات در انتخاب ماشين آلات، تاسيسات عمومي و طراحي سايت پلان
  • تامين نيروي انساني نصب و راه اندازي ماشين آلات و تاسيات عمومي طرح توليد
  • مشاوره فرمولاسيون مواد اوليه
  • مشاوره اصلاح تكنواوژي، نوسازي و بازسازي واحدهاي قديمي
  • مشاوره صادرات محصول با كيفيت به  كشورهاي ديگر
  • تهيه طرح توجيهي و امكان سنجي طرح با استفاده از نرم افزار كامفار توسط متخصصين كارآمد مهندسي
  • ثبت نام در سامانه بهين ياب و سامانه مختلف

براي دريافت مشاوره از متخصصان مركز مشاوره كسب و كار و كاريابي كاردوك جهت نوشتن طرح توجيهي مي‌توانيد با شماره 02166418908 تماس بگيريد.

 

 

 

منبع: طرح توجيهي توليد مكمل هاي غذايي | طرح هاي توجيهي توليد و بسته بندي انواع مكمل هاي غذايي

امتیاز:
بازدید:
[ ۹ اسفند ۱۴۰۱ ] [ ۰۶:۳۵:۲۳ ] [ كاردوك ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 1
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی